ukster schreef:
Grappig, zoals ik het nu zie zij er twee ideeën over 'numeriek oplossen' met allebei het juiste (benaderde) antwoord.
- Veel input waarden nemen en daarmee doorrekenen (dat is wat jij gedaan hebt begrijp ik)
- Een numeriek Algoritme(Software) waarmee de computer het probleem (numeriek) oplost.(zeg maar hoe 'Maple' het probleem oplost) waar CoenCo al eerder naar verwees.
Solve numeriek.jpg
Maple genereert 4 hoeken als mogelijke oplossing. De 3e hoekwaarde is de hoek α die jij ook vindt.
Heb je dat in excel gedaan? want je moet hierbij toch zijn uitgegaan van een bepaalde beginhoekwaarde en heel veel (dezelfde)berekeningen maken?
Beide methoden komen natuurlijk op hetzelfde neer: Het net zo lang proberen van waarden tot je een antwoord hebt dat aan de eisen voldoet.
Bij 1 is het algoritme: probeer in stappen van xxx elke waarde tussen A en B, en kies uiteindelijk de dichtsbijzinde
Bij Bisectie is het algoritme grof gezegd: Kies een interval. Zit er een oneven aantal oplossingen in dit interval, deel dan het interval op in tweeen en begin opnieuw.
Bij newton Rapson is het grof gezegd: Kies een beginpunt, bepaal de (lineaire) raaklijn, en schat daarmee het volgende punt.
De verschillen zitten in:
A: óf je de oplossing uberhaupt vind
B: Hoeveel stappen je nodig hebt voor een bepaalde nauwkeurigheid.