Ik zit met een vraag. En die vraag komt voort uit onwetendheid. Ik weet uit de natuurkundeles dat er een Newton- wet is die stelt dat F = m * a
Verder weet ik uit de natuurkundeles dat je de kracht uitgeoefend door een puntmassa op een andere puntmassa op enige afstand, mag vervangen door de kracht uitegeoefend door een grotere puntmassa op een grotere afstand.
Maar, mag je deze twee natuurwetten wel combineren? Mag je de versnelling die een puntmassa ondergaat, bijvoorbeeld als gevolg van een gravitatiekracht, mag je die versnelling wel gelijk stellen aan de versnelling ondergaan door een vervangpuntmassa op grotere afstand?
Mijn gedachte is dat een vervangpuntmassa op grotere afstand, weliswaar eenzelfde kracht kan uitoefenen in een statische situatie. Maar wellicht niet in een dynamische situatie. Dit omdat de ruimtelijke verdeling van het veld echt anders is. Een kleine puntmassa op korte afstand, heeft een echt ander ruimtelijke vorm dan de grotere puntmassa op grotere afstand. Hierbij moet ik opmerken dat ik te weinig kennis heb van veldtheorieën om deze vraag zelf te kunnen beantwoorden.