Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Naessens
Artikelen: 0

Re: verwarmt kernfusie de aarde?

Naessens schreef: Ik ben heel tevreden met het antwoord.

Mijn bedoeling was om het belang van een extreem hoge spanning onder de aandacht te brengen.
Met extreem hoge spanning, is bedoeld "elektrostatische spanning"
Misschien is druk en temperatuur niet het enige dat telt, bij kernfusie, maar kan een elektrische ontlading ook een rolspelen.
Xilvo
Moderator

Ik zie niet hoe.

Voor fusie is het nodig atoomkernen dicht genoeg bij elkaar te brengen, tegen de afstotende kracht in omdat ze beide positief geladen zijn.
Hoge temperatuur zorgt voor snelheid (dus kinetische energie) om uiteindelijk die afstotende kracht te overwinnen.

Een elektrisch veld oefent op alle positief geladen kernen een kracht in de zelfde richting op. Dat zal daarom niet helpen.
dirk visser

Michel Uphoff,

Bedankt voor de paper.

Ik begrijp dat convectie (uiteindelijk kruip van kristallijn gesteente) nog lange tijd (miljarden jaren) door kan gaan, ook als er weinig radioactief verval is. Omdat de tijdschaal van thermische diffusie (~100 miljard jaar) veel langer is, raakt de Aarde toch vrijwel al zijn warmte kwijt. Er zal uiteindelijk een minimale hoeveelheid restwarmte overblijven die niet meer door convectie kan worden afgevoerd.

Ook niet door thermische diffusie want die kan niet tegen de adiabaat in diffunderen.
Benm

Er is zeker een proces gaande waarbij de hoeveelheid warmte uit de mantel en kern van de aarde afnemen - naarmate daar minder isotopen splijten komt er minder warmte vrij. 

Het probleem is echter de tijdsschaal: Het lijkt erop dat de aarde eerder verslonden zal worden door de vergaande zon dan dat de daling van die aardse processen voor een significant verschil gaan zorgen. 100 miljard jaar voor iets in de aarde is domweg niet relevant, er resteert nog 5 miljard en daarna is het gewoon gedaan omdat de zon 'op is' en in het eindstadium een reus zal worden die de aarde mogelijk net wel of niet opslokt, maar in ieder geval compleet onbewoonbaar maakt. 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”