Zou het zinvol zijn om de tand voet iets dunner te maken (aan één kant), vanaf de steekcirkel tot de voet,
om te voorkomen dat er nog contact is als de tand naar buiten glijdt? Door overlapping blijft er contact en meer dan de helft van het glijden valt dan weg.
Ik denk niet dat dat zinnig is. Zie onderstaande screenshots.
- Image1 1312 keer bekeken
klik om te vergroten
Zoals je ziet (links) is de tand in de bovenste cirkel nog niet actief, terwijl de contactlijn in de onderste cirkel de steekcirkel al is gepasseerd. Pas bij de rechterafbeelding neemt de bovenste tand het werk gedeeltelijk over. Daarnaast: Als er al sprake is van wrijving bij het onder de steekcirkel wegrollen van de contactlijn, dan is er dus ook nog sprake van contactdruk. En dan werkt die tandvoet dus mee bij het overbrengen van het koppel.
Is er verschil als de aandrijving met drie tandwielen is
Hangt af van de constructie. Is het een tussenwiel (t.b.v. omkeren van de draairichting), dan zullen de tanden van dat wiel aan weerszijden evenveel worden belast.
in het ene geval met een tussentandwiel met een even aantal tanden en in het andere geval met een oneven aantal tanden?
Het is verstandig om de overbrenging zo te maken dat iedere tand van wiel 1 alle tanden van wiel 2 raakt (10:11 bijvoorbeeld). Zo slijten alle tanden gelijkmatig en dat zal ook een rustiger loop op langere termijn tot gevolg hebben.
Ik denk dus dat het vanwege bovenstaande weinig zin heeft, maar ook dat het niet economisch is:
Per draairichting moet dan er een tandwielsoort komen, naast speciale tandwielen voor tussenwielen, er moeten dus ook verschillende tandwielfrezen komen. Ingewikkelder en duurder om te maken en het nut zie ik niet.