Een Huygens- of contrabarometer is een smalle U-vormige buis met links een kwikkolom met daarboven (in een afgesloten, wijder gedeelte) vacuum (en kwik); het kwik loopt door naar het onderste gedeelte van het rechter been van de U-buis waar het eindigt in een bredere ruimte (deze ruimte dient als reservoir voor zowel het kwik als de gekleurde vloeistof die nu gaat volgen). Daarboven, in hetzelfde brede gedeelte, een gekleurde vloeistof die vanuit het brede reservoir naar boven doorloopt in een buis met zeer kleine diameter; dit nauwe deel is voorzien van een schaalverdeling waarop de luchtdruk kan worden afgelezen. Het rechter been is van boven open.
Door verandering van de luchtdruk zal de kwikkolom rechts iets dalen of stijgen (het verplaatst zich naar het afgesloten reservoir linksboven); de gekleurde vloeistof idem, maar doordat die zich in een zeer dunne buis bevindt kan de verplaatsing (het niveau = de luchtdruk) nauwkeuriger worden afgelezen (omdat een geringe wijziging van de hoogte van de kwikspiegel een veel grotere wijziging van de hoogte van de gekleurde vloeistof kolom geeft).
Als de luchtdruk toeneemt zal de kwikkolom rechts dalen, en daarmee ook het niveau van de gekleurde vloeistof. (vandaar de naam contra-barometer).
Tot zover de theorie (ik hoop dat mijn beschrijving correct is, ik ben geen natuurkundige).
De praktijk: mijn barometer geeft een te hoge luchtdruk aan, dwz de spiegel van de gekleurde vloeistof staat te laag.
Mijn eerste plan was om de (bij mij) blauwe vloeistof bij te vullen, maar ik heb geen idee wat het is.
Maar: naar mijn idee zou ik net zo goed het kwik iets kunnen bijvullen (ik heb kwik) totdat de blauwe vloeistof voldoende omhoog is gekomen om weer correct aan te wijzen.
Mijn vraag: is mijn aanname dat de barometer correct blijft werken als ik het kwik bijvul in plaats van de vloeistof, juist?
NB het zwarte blokje op de eerste foto (rechter been) is een verschuifbaar ringetje om het niveau te markeren (zodat je kan zien of de druk stijgt of daalt t.o.v. de markering).
NB2 ik kwam er na mijn uitvoerige beschrijving pas achter dat ik ook foto's kan bijvoegen ....