HB46 schreef:
De radar voor de luchtvaart werkt alleen maar boven een bepaalde hoogte.
Heel strict genomen is het niet de radar, maar de radioaltimeter, die informatie geeft over hoe laag je vliegt. Dit systeem is ontworpen om juist op tamelijke lage hoogtes goed te werken - het is het systeem dat ook automatisch de hoogte afroept bij een normale landing op een landingsbaan (100-50-30-20-10...). Een dergelijk systeem geeft geen ernstige waarschuwing als het landingsgestel is uitgeklapt en het vliegtuig zich in een normale configuratie bevindt (flaps, slats etc) - dan is het gewoon een hulpmiddel dat de hoogte aangeeft.
Anderzijds zijn die radioaltimeters wel nuttige instrumenten in geval van desorientatie en dergelijke: zou je bijvoorbeeld over zee vliegen zonder zichbare referenties en met een defecte normale hoogtemeter kan het alarmeren dat je gevaarlijk zich bij het oppervlak van het water komt.
Wat die bollen/ballen/etc betreft: Er zijn verschillende types: je hebt vrij gewone ballen van een soort schuim die dienen voor visuele waarneming van hoogspanningskabels en dergelijke, bijvoorbeeld als er een verbinding is tussen 2 bergtoppen die een vallei of kloof overspant.
Inwendig kan er ook een metalen retroreflector in zitten die ze zeer zichtbaar maakt voor radar, maar dat zie je van de buitenkant niet.
Of zoiets nut heeft voor een zwemvest of iets dergelijks: waarschijnlijk niet. Daarvoor zijn die bollen te groot, maar op een liferaft of iets dergelijks zou het wel nut kunnen hebben. Heel praktisch is het echter niet, een simpel radiobaken is veel kleiner en kun je ook meenemen.
Bovendien moet je je afvragen wat het praktische scenario is: als een vliegtuig onder redelijk gecontroleerde condities in zee stort dan is er communicatie mogelijk en kunnen die piloten via de VHF radio een laatste positie doorgeven. Als een vliegtuig met een enorme vaart in zee stort dan is daar wellicht geen tijd meer voor, maar is de kans op overlevenden ook minimaal.
Voor een schip zal het weinig anders zijn: als het langzaam zinkt is communicatie over de positie nog prima mogelijk, als het acuut zinkt door een aanvaring of iets dergelijks misschien niet, maar in dat laatste geval is de vraag of er nog overlevenden zullen zijn.