- kabel 854 keer bekeken
- kabellengte L 854 keer bekeken
Moderator: physicalattraction
Dat laatste ben ik niet met je eens. Als je het hebt over "in zijn geheel omhooghalen" dan interpreteer ik dat als rechtstandig omhoog halen. En dan is de positie van het zwaartepunt niet van belang. Het gehele lichaam dient immers over zijn volledige lengte te transleren.ukster schreef: Da's waar, het gaat dan om de relatie tussen de verschillende materiaaleigenschappen en de vrij opgehangen lengte L
In dit topic gaat het om de relatie tussen de lengte L, de niet lineaire massaverdeling van de kabel en de beschikbare arbeid om de kabel in z'n geheel omhoog te halen.
Bij een niet uniforme massaverdeling is het van belang het massazwaartepunt z te vinden waarmee de verdere berekening kan worden uitgevoerd.
CoenCo schreef: Als de eindpositie horizontaal, of opgerold is, dan is de positie van het zwaartepunt wel van belang, maar dan had ik een andere vraagstelling verwacht. Inclusief een figuur met een katrol of een haspel.
Laten we het voorbeeld iets extremer/duidelijker maken. We nemen een dragrace. De auto rijdt over een horizontaal vlak en er is dus geen verschil in potentiele energie. De auto moet vanuit stilstand 100meter afleggen binnen 5 seconden. De motor heeft een vermogen van 1050watt. Hoe zwaar mag de auto zijn om dit te laten lukken?Je negeert het feit dat de kabel in beweging gebracht moet worden om binnen een bepaalde tijd omhoog te kunnen worden getrokken, daarom zal een deel van de energie die in het omhoogtrekken wordt gestoken tot uiting komen als kinetische energie van de kabeldelen die boven aankomen. Het omhoogtrekken van de kabel zal dus meer energie kosten dan enkel de potentiële energie die jij uitrekent.
Vergelijk het volgende geval: een auto moet binnen een bepaalde tijd tegen een helling oprijden, denk je dat je de benodigde energie dan ook kunt uitrekenen zonder je in de kinetische energie van de auto te verdiepen?
Michel Uphoff schreef: Die kinetische energie ben je sowieso kwijt (althans, zit nu in het autootje). Klimt het autootje de helling op, dan komt daar de potentiële energie nog bovenop.