Benm schreef:
Vooral de implicatie de andere kant op vind ik interessant: het is dus niet mogelijk een breuk (die geen geheel getal is, dus 8/2 telt niet, maar 7/2 wel) te vinden waarvan het kwadraat een geheel getal is?
Ja en nee: een breuk met noemer 1 is natuurlijk ook rationaal. Maar inderdaad, een niet-geheel getal kan geen geheel getal als kwadraat hebben. Er staat wel een fout in mijn vorig bericht (maar ik kan dat niet meer corrigeren
), twee zaken worden gemengd:
TD schreef:
Voor de duidelijkheid: de vierkantswortel van een getal is enkel rationaal als dat getal zelf een kwadraat van een geheel getal is. Alle positieve getallen zijn immers kwadraten (van hun eigen vierkantswortel); ook irrationale getallen.
Dat klopt natuurlijk niet want de vierkantswortel van het rationale getal 9/4 is zelf rationaal, namelijk 3/2. Het moet zijn:
De vierkantswortel van een getal is enkel geheel als dat getal zelf een kwadraat van een geheel getal is.
Voor rationale getallen geldt dat de breuk, wanneer vereenvoudigd (dus p/q met ggd(p,q) = 1), een geheel kwadraat als teller en noemer moet hebben, dus van de vorm m²/n².