Hallo,
Het probleem wat ik ondervind heeft betrekking op een schoolopgave, gerelateerd aan stijfheidsberekeningen.
Een bestaande opgave uit het Hibbler leerboek (editie 8) heb ik veranderd van 'opgelegd' naar ingeklemd'. Hiermee heb ik een extra onbekende toegevoegd.
De originele opgave uit het boek kan ik wel oplossen naar behoren. Maar In de zelfbedachte situatie van 2-voudig statisch overbepaaldheid lukt mij het handmatig substitueren niet meer.
Het doel van substitutie is toch dat stapsgewijs de overmaat aan onbekenden wordt teruggebracht, zodat in de laatste stappen met de 3 standaard evenwichtvergelijkingen de resterende 3 onbekenden kunnen worden berekend. In de eerste stap lukt het niet om de overmaat aan onbekenden weg te werken. Ik draai in een kringetje als het ware.
Rekenprogramma Mathcad geeft mij zonder hikken een oplossing, zowel voor de originele situatie van oplegging als voor mijn inklemming.
In eerstgenoemde situatie resulteert een reactiekracht Ay=53 kN en By 72 kN (niet getoond in mijn bijlage). In de situatie van inklemming zijn die respectievelijke waarden 1,8 kN en 173 kN. En in de inklemming ontwikkeld zich een moment van 26 kNm. Deze waarden lijken mij onwerkelijk, kijkend naar het plaatje in de bijlage.
De waarden van Mathcad ingevuld in de evenwichtsvergelijking voor het moment geeft de waarde van -70. Vertikaal evenwicht is dan -1033.
Vragen:
1) Wat doe ik niet goed met handmatig substitueren?
2) Wat doe ik niet goed in Mathcad?
Een goed nieuwjaar gewenst en bedankt voor de reactie,
maurits