Roland Ronceval
Artikelen: 0

Re: koran=wetenschap

DePurpereWolf schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je met je laatste zin bedoelt, maar goed.

Het eerste stukje is wel interessant, alleen is dit niet voor alleen de Islam maar voor elke godsdienst, mits de overhand niet seculier is.

Het stelsel waar je het over hebt kan men ook vinden in het europa van 40 jaar geleden. Pas sinds kort is er echt sociologische verandering, maar er is nog steeds veel gedikteerd door het christelijk stelsel in europa.

(Roland Ronceval, dit is de deur die ik niet wilde intrappen)
DePurperenWolf, ik begrijp niet helemeaal wat je met je laatste zin bedoelt ...

Er is een immens verschil tussen de christelijke wereld van veertig jaar geleden en de mohammedaanse wereld van vandaag (of veertig of vierhonderd jaar geleden). Het gaat zelfs niet op van de christelijke wereld van voor de Verlichting te vergelijken met de Islamitische wereld. De belangrijkste reden hiervoor is dat in de christelijke wereld aan de keizer moest gegeven worden wat aan de keizer toekwam, en aan God wat aan God toekwam. In de mohammedaanse dus niet.

Menheffrin heeft een goede poging ondenomen om het alomvattende van het Mohammedanisme te omschrijven.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Anonymous

De samenstelling van de uiteindelijke Koran heeft volgens de geschiedenis ruim 200 jaar geduurd. In die tijd zijn er vele oorspronkelijke verzen geabrogeerd, verwijderd en herschreven.

Als de cijfers dan al kloppen (wat ik zo vrij ben te betwijfelen) dan is het niet zo'n kunst om de Koran in 200 jaar dergelijke merkwaardigheden mee te geven.

Me dunkt dat dit ook wel in een paar weken tot stand gekomen zou kunnen zijn.

Konden de oude Arabieren zo moeizaam rekenen?

Kun je ook aangeven in welke versie de genoemde woorden gebezigd werden?

Uiteindelijk zijn beweringen leuk, maar enige controle lijkt me zeker gewenst.
de grijze muis

@LBO

Wat krijgen we nou LBO, ben je een beetje aan het suffen, of begrijp ik je verkeerd? Geintje toch al die getallen?! Numerologie kan heel leuk zijn. Probeer zelf eens, bv in je eigen gezin, zulke getal/woord grap berekeningen te maken. Je zult heel leuke en wonderbaarlijke uitkomsten krijgen, als je er naar toe werkt. Veel plezier.
Anonymous

Numerelogie of niet. Ik heb ergens gelezen, dat de oorspronkelijke Koranverzen exact 330 in aantal bedroegen.

Als je 330 deelt door 55 (het getal van Satan) dan krijg je het in de Koran als aantal Scheppingsdagen gegeven getal namelijk 6.

Dit zou kunnen betekenen, dat Satan in 6 dagen het Universum en de Aarde heeft geschapen.

Zes is ook het getal van de onderdelen van het verplichte eerbetoon van de Moslims bij het beleiden van hun Geloof.

Is Satan dan dezelfde entiteit als Allah?

Griezelig gewoon!?

Daar kan geen wetenschap tegen op!?
Roland Ronceval

De Apollo had een computer van 64 kb aan boord. Vandaag heeft een ordinair schoothondje zoals het mijne 1 giga aan boord. Wedden dat Mohammed niet wist hoe hij 64 Kb kon omrekenen naar 1 Gb?

(Guillaume le Taciturne)
Menheffrin

DePurpereWolf schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je met je laatste zin bedoelt, maar goed.

Het eerste stukje is wel interessant, alleen is dit niet voor alleen de Islam maar voor elke godsdienst, mits de overhand niet seculier is.

Het stelsel waar je het over hebt kan men ook vinden in het europa van 40 jaar geleden. Pas sinds kort is er echt sociologische verandering, maar er is nog steeds veel gedikteerd door het christelijk stelsel in europa.

(Roland Ronceval, dit is de deur die ik niet wilde intrappen)
Geachte DPW,

Dat u mijn laatste zin niet heeft begrepen schrijf ik toe aan mijn enigszins enigmatische wijze van formuleren (zie: Roland Ronceval), dat u echter van mening bent dat het door mij beschreven stelsel, waarbij ik nadrukkelijk het Christendom uitsloot, evenwel toch op deze van toepassing acht – desnoods veertig jaar geleden - , vat ik op als een ongelukkige krachtmeting met de sociologie en de theologie van het Christendom in het bijzonder.

U heeft zich naar mijn mening tot uw gevolgtrekking laten verleiden omdat u mijn laatste zin niet begreep. U meent dienaangaande: ‘maar goed’. In plaats dat u daar een verheldering eist wordt u verleidt door mijn wijze van formuleren in het ‘interessante’ gedeelte.

Het kost geen bijzondere moeite, in navolging van RR, om te wijzen op het Romeinse recht die de Latijnse Christelijkheid afhield van het door mij beschreven stelsel, noch dat de bigotterie en de kluisters van bijgeloof reeds door Petrus Venerabilis werden afgeworpen omdat men al vroeg in de gaten had dat een religieus stelsel de doodsteek voor de vooruitgang zou betekenen, ondanks hevig verzet van de clerus. Zeker, u herkent – en daar heeft u zelfs geen veertig jaar terug in de tijd voor nodig - heden ten dage nog het smeulende vuur van de orthodoxie, en mag die incidenteel aantreffen in Nederland, waar ‘Gods Woord’ een banvloek legt op de televisie en elke vertaling buiten de ‘Staten’ ziet als een rietstengel die door de hand boord.

Maar dat is hoogstens de dampkring waarin men wenst te leven. Niettemin ademt men de lucht die ‘vervuild’ is door de vooruitgang en men profiteert er van. Als daaruit het verwijt komt dat de ‘Gereformeerden’ een bijzondere vorm van hypocriete beleving hebben in de dagelijkse praktijk, dan mag ik u er op wijzen dat juist om die reden uw stelling geen enkele kans van slagen heeft om het Christendom te betrekken in het door mij voorgestelde stelsel van de islam.

Om kort te gaan: Vraagt u mij wat ik bedoelde met de laatste zin.
Menheffrin

Vrij naar Kamagurka.

Yousuff: Snel!

Yousuff: Blijf daar niet zo staan!

Yousuff: Help mij!

Yousuff: Dit lege colablikje heeft me in zijn macht!

Mohammed: Mij ook, Yousuff! Mij ook!
-=zweistein=-

Wisten jullie dat lichtsnelheid al 1400 jaar in de Koran staat en het is nauwkeurig ook.

[Quran 32.5] (Allah) Rules the cosmic affair from the heavens to the Earth. Then this affair travels to Him a distance in one day, at a measure of one thousand years of what you count.

It is the angels who carryout these orders (see why Arabic wording refers to distance at footnote [1]). Hence in 1 day, the angels will travel a distance of 1000 years of what they counted. Those people back then followed the lunar calendar and counted 12 months each year. These months are related to the moon and not related to the sun. Since this verse is referring to distance, then Allah is saying that angels travel in one day the same distance that the moon travels in 12000 lunar orbits. This speed turned out to the known speed of light

Distance traveled by angels (light) in one day = 12000 x Distance traveled by moon during one orbit

Lichtsnelheid door wetenschappers: 299792.45 km/s

Lichtsnelheid in de Koran : 299792.5 km/s

bron: http://www.speed-light.info/angels_speed_of_light.htm
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Roland Ronceval

Daar gaan we weer met die dwaze hersengymnastiek.

Ik denk dat ik een topic begin over alle onzin in dat duivelsboek. Dat zal veel leuker worden.

(Guillaume le Taciturne)
Chriis

=zweistein=- schreef:Lichtsnelheid in de Koran : 299792.5 km/s  

bron:http://www.speed-light.info/angels_speed_of_light.htm
Ik begin er nu toch een beetje moe van te worden. Er zijn genoeg sites die deze 'claims' weerleggen, zoek het zelf maar op. Maar er blijven nieuwe pogingen komen, ongelofelijk.

There is no end to the strange things Muslim Fundies will claim. A new one is in A New Astronomical Quranic Method for The Determination Of The Greatest Speed Cby Dr. Mansour Hassab-Elnaby. There are hundreds of bogus arguments like this on the web (or at least were when I wrote this). But one need only see how bogus one or two are to see it isn't worth bothering investigating any more (see, for example, my other essay: Cosmology and the Koran: A Response to Muslim Fundamentalists, 2001). I guess this is the shotgun strategy--make so many wild claims that skeptics couldn't possibly rebut them all for shear lack of time, and claim victory. - The Koran Predicted the Speed of Light? Not Really. - http://www.secweb.org/asset.asp?AssetID=168

Review of A New Astronomical Quranic Method for The Determination Of The Greatest Speed C - http://www.mat.univie.ac.at/~neum/sciandf/.../c_in_quran.txt

Cosmology and the Koran: A Response to Muslim Fundamentalists (2001) - http://www.infidels.org/library/modern/ric...rier/islam.html

Durf deze sites nu ook eens met een 'open-mind' te lezen:

http://www.answering-islam.org/Dutch/koran.htm

http://www.answering-islam.org/Quran/index.html

http://www.freethinker.nl/ , hier kun je ook kritieken vinden op Harun Yahya.
DePurpereWolf

Ik dacht dat de maan maar 11 keer per jaar rond de aarde zwaait.

Het is gewoon een stug feitje, geen wetenschap want het is niet onderbouwd.
-=zweistein=-

Daar gaan we weer met die dwaze hersengymnastiek.  

Ik denk dat ik een topic begin over alle onzin in dat duivelsboek. Dat zal veel leuker worden.
Waarom zou dat dwaas zijn? In de Koran staat duidelijk dat Engelen (licht) een afstand afleggen in één dag waar de maan er 1000 jaar over doet, met een simpel berekening kan men de lichtsnelheid afleiden. Hoe hebben de mensen van 1400 jaar geleden het verband gezien tussen lichtsnelheid en de snelheid van de maan?!!!
Het is gewoon een stug feitje, geen wetenschap want het is niet onderbouwd.
Waarom "niet onderbouwd"? Heb je het gelezen? Heb je het wel begrepen? Kun je niets beters verzinnen? Wat versta je onder wetenschap?

Wat moet er meer in de Koran staan zodat jullie eindelijk kunnen beseffen waar jullie mee bezig zijn? Jullie doen alsof dat de wetenschap alleen tot jullie toe behoort, wat weten jullie eigenlijk van wetenschap?

[Quran 10.5] It is He (Allah) who made the sun to shine and the moon to light, and destined it in stages; that you may learn to count the years and the mathematics. Allah only created this in truth. He details His Signs for those who are knowledgeable (scientists).

(26: 4-5) Als Wij het willen, kunnen Wij hun een teken van de hemel nederzenden, zodat hun hoofd er zich voor zal nederbuigen. Maar er komt van de Barmhartige geen nieuwe vermaning tot hen of zij wenden zich er van af.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
DePurpereWolf

Je hebt het zelf gewilt. Volgens Einstein is een theorie overal toepasbaar en moet dus altijd op het zelfde antwoord uitkomen.

Het eigenaardige zit in de volgende formule
=zweistein=- schreef:...

Distance traveled by angels (light) in one day = 12000 x Distance traveled by moon during one orbit  
Het is eigenaardig dat de diameter van omwenteling van de maan precies een twaalfduizendste van de lichtsnelheid is, niet? Het gaat dus om die precieze 12000, heb je die 12000 dan is het makkelijk om een referentie tevinden. Was het nou 11765 dan was het wat moeilijker niet.

Maar goed het is inderdaad stug dat dit precies 12000 is.

Als we naar wikipedia gaan zien we daar de diameter van omwenteling van de maan is 2.413.402 km http://en.wikipedia.org/wiki/Moon

Doen we dit maal 12000 zitten we op 28.960.824.000 km/s

Lichtsnelheid door mij uitgerkend met formule uit de koran: 28.960.824.000 km/s

Waar zit mijn fout?

@ Zweistein, probeer mij aub er niet van te beschuldigen dat ik mensen bevooroordeel. Dat is ten eerste geen leuke opmerking en ten tweede slaat het op niks
Menheffrin

-=zweistein=- schreef:
(...)

Wat moet er meer in de Koran staan zodat jullie eindelijk kunnen beseffen waar jullie mee bezig zijn? Jullie doen alsof dat de wetenschap alleen tot jullie toe behoort, wat weten jullie eigenlijk van wetenschap?
In uw opvatting bent u van mening dat Allah, zo rond 600 na Christus, het noodzakelijke achtte om de bevolking van het Arabische schiereiland de exacte berekening van de lichtsnelheid mee te geven. Een vers uit de koran dat niettemin 14 eeuwen lang nooit is opgevallen maar die thans, met behulp van Westerse inzichten, nieuw leven krijgt ingeblazen.

Heeft u zich met u inzichten al eens gewend tot de Wahabieten of bijvoorbeeld de Salafisten? Heeft u de rector magnificus van de Al-Azhar universiteit van Caïro al kunnen overtuigen?

Te dezen waag ik een gokje; dat heeft u niet gedaan.

Uw opmerking “Wat moet er meer in de Koran staan zodat jullie eindelijk kunnen beseffen waar jullie mee bezig zijn?”, vat ik dan ook op als aanklacht die niet geheel ontbloot is van enig zelfbeklag.

En ja, wij weten niets van wetenschap in de koran, maar wellicht moet u daarom - gelet op het verwijt in uw laatste zin - het eens proberen op het marktplein van Ar-Riyad.
-=zweistein=-

Het is eigenaardig dat de diameter van omwenteling van de maan precies een twaalfduizendste van de lichtsnelheid is, niet? Het gaat dus om die precieze 12000, heb je die 12000 dan is het makkelijk om een referentie tevinden. Was het nou 11765 dan was het wat moeilijker niet.  

Maar goed het is inderdaad stug dat dit precies 12000 is.  

Als we naar wikipedia gaan zien we daar de diameter van omwenteling van de maan is 2.413.402 km http://en.wikipedia.org/wiki/Moon  

Doen we dit maal 12000 zitten we op 28.960.824.000 km/s  

Lichtsnelheid door mij uitgerkend met formule uit de koran: 28.960.824.000 km/s  

Waar zit mijn fout?  

@ Zweistein, probeer mij aub er niet van te beschuldigen dat ik mensen bevooroordeel. Dat is ten eerste geen leuke opmerking en ten tweede slaat het op niks

1 dag= 24*60*60=86400 sec

=>lichtsnelheid*86400=12000*2.413.402 km

=>lichtsnelheid=12000*2413402/86400

299,792.458 km/s is lichtsnelheid voor waarnemers buiten gravitatievelden. De kalender van de moslims was gebaseerd op de maan niet op de zon, daarom moeten we met 0,89 vermenigvuldigen om de gravitatieveld van de zon op de snelheid van de maan te negeren.

meer uitleg zie: http://www.speed-light.info/angels_speed_of_light.htm

=> lichtsnelheid=12000*2413402/86400*(0,89)

=> lichtsnelheid= 298323 km/sec

Dit is natuurlijk geen nauwkeurig berekening omdat ik benaderingen heb gemaakt. zie http://www.speed-light.info/angels_speed_of_light.htm voor een betere benadering.
In uw opvatting bent u van mening dat Allah, zo rond 600 na Christus, het noodzakelijke achtte om de bevolking van het Arabische schiereiland de exacte berekening van de lichtsnelheid mee te geven. Een vers uit de koran dat niettemin 14 eeuwen lang nooit is opgevallen maar die thans, met behulp van Westerse inzichten, nieuw leven krijgt ingeblazen.
Er staat veel wetenschap in de Koran, zelfs wetenschap die nog uitgevonden moet worden. Je kunt ook niet verwachten dat mensen van 1400 jaar geleden dat inzien: ze wisten de snelheid van de maan niet, ze wisten niet dat licht een snelheid had,...

[Quran 10.5] It is He (Allah) who made the sun to shine and the moon to light, and destined it in stages; that you may learn to count the years and the mathematics. Allah only created this in truth. He details His Signs for those who are knowledgeable (scientists).

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”