Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
sanderken
Artikelen: 0

doppler effect+zwaartekracht

Hallo, ik heb een vraag over het doppler effect.
Ik ben Vlaams maar ik ben altijd in't engels bezig over 'wetenschap' dus mijn excuses als ik engelse woorden gebruik.

Het doppler effect draait om relatieve beweging die de golflengte verandert van geluid en lichtsgolven/deeltjes.
Een rijdende ziekenwagen is waarschijnlijk het beste voorbeeld.
Een ziekenwagen heeft massa (gravitioneel veld) en de deeltjes (atmosferisch gas) die geluidgolven vormen hebben ook massa.

Dus waarom wordt de golflengteverandering niet veroorzaakt door de interactie van het gravitioneel veld (van ziekenwagen) met de atmosferische 'moleculen' die voor geluidsgolven zorgen?

En waarom wordt cosmologische roodverschuiving niet veroorzaakt door de massa van een ster? Cosmologische roodverschuiving is volgens mij  gravitionele roodverschuiving.(zie generale relativiteit)

Ik hoop dat dit duidelijk is :)
megabon

Re: doppler effect+zwaartekracht

Het gravitationeel veld van de ziekenwagen is verwaarloosbaar door het gravitationeel veld van de aarde.
one day you will know
Michel Uphoff
Moderator

Re: doppler effect+zwaartekracht

Je gooit de verschillende oorzaken van roodverschuiving op een hoop.

Cosmologische roodverschuiving is volgens mij  gravitionele roodverschuiving

Het 'klassieke' Dopplereffect zoals we dat kennen van de ziekenauto die langs ons rijdt wordt veroorzaakt door onderlinge nadering/verwijdering van bron en waarnemer, zoals in deze animatie waarin de bron van links naar rechts rijdt. De waarnemer links hoort een lagere toon, en die rechts een hogere toon.

[sharedmedia=core:attachments:17081]

De kosmologische roodverschuiving ontstaat door de expansie van het heelal. Door deze expansie krijgen sterrenstelsels een onderlinge snelheid. Maar i.t.t. de klassieke roodverschuiving (a.g.v. het Dopplereffect waarbij sprake is van beweging dóór de ruimte, ligt er hier een ander fenomeen aan ten grondslag. De positie ín de ruimte van de sterrenstelsel verandert (nagenoeg) niet. Het is de expansie van de ruimte zelf die ervoor zorgt dat de stelsels een onderlinge snelheid krijgen, waardoor de roodverschuiving ontstaat.

Gravitationele roodverschuiving is een ander fenomeen; Als licht bijvoorbeeld uit een gravitatieput omhoog moet klimmen, verliest het energie. De lichtsnelheid blijft echter constant, en het gevolg is dat de energiepakketjes (fotonen) energie verliezen en dus een lagere frequentie krijgen en dus een langere golflengte. Dan nemen wij dus roodverschuiving waar. Zie ook HIER. De massa van een ziekenwagen is heel veel te klein om enige waarneembare gravitationele roodverschuiving te kunnen veroorzaken, zelfs bij een enorme massa als die van een ster is het effect nog heel lastig meetbaar.

Dat de kosmologische roodverschuiving niet wordt veroorzaakt door een gravitatieveld is eenvoudig te constateren, want dan zou de roodverschuiving in de buurt van zware objecten groter zijn dan elders, en dat is niet het geval. De kosmologische roodverschuiving is overal om ons heen op dezelfde afstand gelijk. Hoe verder weg het waar te nemen object, hoe groter de roodverschuiving.

Terug naar “Natuurkunde”