Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig met een praktische opdracht waarbij ik enkele vragen na lange tijd van proberen en studeren nog altijd niet heb kunnen oplossen.
De betreffende opdrachten:
1. Een test heeft als gemiddelde 28 en variantie 9. De testscore wordt getransformeerd: de score wordt met 6 vermenigvuldigd en er worden -1 punten bij opgeteld. Wat is het gemiddelde van de getransformeerde score? Wat is de nieuwe variantie?
2. Voor een item geldt het drie parameter logistisch model. Wat is de kans dat iemand met een vaardigheidsniveau dat hetzelfde is als de moeilijkheid van het item de vraag goedmaakt, als de gokkans 0.44 is?
3. Marie (theta = -0.8) maakt een test die bestaat uit drie items waarvoor het drie-parameter logistisch model geldt. Bij alledrie de items is de gokkans 0.34 en de discriminatieparameter 1.4. De moeilijkheidsparameters zijn -1.4, 1.6, 1. Wat is de betrouwbare score van Marie op deze drie-item test?
4. Een arbeidspsycholoog wil een intelligentietest inzetten om later baansucces te voorspellen. Een 20-item intelligentietest met een betrouwbaarheid van 0.55 blijkt een correlatie van 0.4 te hebben met later baansucces. Om de predictieve validiteit te verbeteren wordt de test 3 keer zo lang gemaakt door vragen van vergelijkbare kwaliteit toe te voegen. Wat is de correlatie tussen de score op de verlengde test en later baansucces?
Ik zou enorm dankbaar zijn als iemand me hierbij met uitwerkingen en antwoorden kan helpen! Alvast bedankt!