dannypje
Artikelen: 0

hydrostatische druk probleem

beste forumleden,

nog een oefening waar mijn dochter (en ik) een beetje mee vechten. (dit is geen huiswerk, dochter geeft bijles fysica aan student).

Ik voeg hier een afbeelding aan toe. Nogal moeilijk te lezen maar : massa zuiger = 10kg, hoogte pijp is 1m, diameter pijp is 4cm, diameter A=diameter B=20 cm. Hoogte vat is 60cm.

Zonder te gaan rekenen, is mijn strategie hieronder juist ? (we verwaarlozen de atmosferische druk hier)

vraag a
je berekent het gewicht van zuiger A
je deelt dit gewicht door de oppervlakte van de pijp, en dat is de druk die de zuiger veroorzaakt
De druk van de zuiger tel je op bij de hydrostatische druk van de olie in de pijp, met hoogte 104 cm om tot op de bodem van het horizontaal stuk van de pijp te rekenen.

Deze totale druk is de druk in de vloeistof die zich in alle richtingen voortzet.

Kracht op oppervlakte A is dus die totale druk maal de oppervlakte van A

vraag b
Aangezien de druk overal gelijk is, is de kracht op oppervlakte B dezelfde als A

Is dit een correcte manier van werken ???

Alvast bedankt.
Bijlagen
oef8
oef8 721 keer bekeken
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Michel Uphoff
Moderator

Re: hydrostatische druk probleem

Aangezien de druk overal gelijk is, is de kracht op oppervlakte B dezelfde als A

Je vergeet m.i. de zwaartekracht die ook werkt op de olie in het vat. Maak in gedachten het vat maar eens 2 meter hoog.
ukster

met atmosferische druk en enig gereken kom ik (globaal) hierop uit..
uitgegaan van G=300N (moeilijk te lezen inderdaad!)
druk en kracht
druk en kracht 720 keer bekeken
dannypje

Bedankt Michel en Ukster, ik was me inderdaad ook net voor ik mijn PC opnieuw opendeed aan het bedenken dat het probleem van de kracht op oppA mss wel een beetje zoals communicerende vaten dient opgelost te worden. Die druk links en rechts moet idd hetzelfde zijn. En voor de kracht op oppB, moet je natuurlijk met de volledige hoogte van de kolom werken.

Bedankt voor de uitwerking ook Ukster. Hier kunnen we verder mee.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
ukster

graag gedaan ..succes!
boertje125

voor de volledigheid zou ik de luchtdruk aan de buitenzijde er weer afhalen

m.a.w. die kan je weglaten

Terug naar “Klassieke mechanica”