Naessens
Artikelen: 0
Berichten: 83
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 16:50

varen zonder boeggolf

Niet te verwarren met het bericht "[Golven] lange-periode golven in water", zoals eerder besproken.
 
In principe, niet economisch, maar om de wetenschap.
 
Is het mogelijk, dat een rivierboot, bij een normale snelheid, kan varen zonder boeggolf, als het water voor de boot, via buizen naar de achterkant van de boot gepompt wordt?
(Misschien is het al voldoende als het water onder de boot gepompt wordt).
 
Voorwaarde is dat er net zoveel water weg gepompt wordt, als de hoeveelheid dat door de boot zou verplaatst worden.
Dat betekent dat als 10 procent van het voorfront wordt ingenomen door de buizen, het water met een snelheid van 10 maal de vaar snelheid, door de buizen moet stromen.
 
Een van de bezwaren is dat het extra energie kost, maar misschien kan een deel van de energie terug gewonnen worden.
De normale aandrijving met de schroef lijkt mij nog steeds nodig.
De buizen nemen extra ruimte in, maar kunnen dienen als bescherming bij een aanvaring.
 
Bij zeeschepen wordt op de boeg van het schip, een cilindrisch uitsteeksel aangebracht, om de vaarweerstand te verminderen.
Zou dit ook werken voor supersonische vliegtuigen, om de supersonische golf 
te verzwakken? Dit door op de voorkant van de vleugel cilindrische uitsteeksels te plaatsen?
 
Een onderzeeër heeft geen boeggolf, maar een drukgolf.
Kan die verzwakt worden door het water van voor naar achteren te pompen?
 
Als het systeem kan werken en economisch verantwoord zou zijn, dan is het beter dan de huidige aandrijving.
Met de huidige aandrijving duwt de boot het water op zij, waardoor de boot dieper in het water komt te liggen.
Het veroorzaakt een overdruk, die het grootste deel van de vaarweerstand geeft.
De schroef, of schroeven, achter aan de boot, veroorzaakt een onderdruk, waardoor de boot afgeremd wordt.
Met het pomp systeem is dat omgekeerd, vooraan onderdruk en achteraan overdruk.
 
Schroef aandrijving is nog steeds nodig.
Het lijkt zo dat de boot een grotere snelheid kan halen, dan een standaard boot, waarbij de kracht van de motor verhoogd wordt, met de kracht die anders nodig is voor de pomp.
 
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: varen zonder boeggolf

Bedoel je een ontwerp waarbij het water door een buis gaat van de voorkant naar de achterkant van het schip, met in die buis een schroef om het water te verplaatsen zodat de het schip vooruit kan bewegen?
 
In die zin vergelijkbaar met hoe de motor van een straalvliegtuig werkt in de lucht?
 
In principe zou dat wel kunnen, maar het zou het schip nogal lastig te besturen maken bij gebrek aan een goede positie voor een roer. 
 
De techniek an sich wordt overigens wel toegepast, maar dan zijwaarts: een soort buis die tussen bakboord en stuwboord loopt met schroef erin. Daarmee kun je een groot schip langzaam zijwaarts verplaatsen zonder dat het nodig is om voorwaarts of achterwaarts te gaan. Zoiets is handig als je een stukje van de kade af bent en voorzichtig de kade wil raken zodat passagiers kunnen in/uitstappen. 
 
Op een gemiddelde speedboat oid zul je een dergelijks systeem niet vinden, maar op cruiseschepen en sommige ferries wel, afhankelijk van welke havens ze aandoen. 
Victory through technology
Naessens
Artikelen: 0
Berichten: 83
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 16:50

Re: varen zonder boeggolf

De bedoeling is uitsluitend om een boeggolf te voorkomen.
Er is dus ook nog de normale aandrijving en besturing nodig.
 
Een groot schip in een kanaal doet precies wat ik bedoel.
Het heeft niet alleen geen boeggolf, maar zuigt zoveel water weg van voor het schip de het waterpeil ver voor het schip aanzienlijk daalt.
Immers het water dat de schroef weg duwt kan niet van opzij komen zoals in open water.
Dus het water wordt vooral via de onderkant van het schip weg gehaald van de voorkant.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: varen zonder boeggolf

In een krap kanaal heb je dat natuurlijk wel - de schroeven van je schip verplaatsen zoveel water van voor naar achter dan het waternivo achter je gewoon hoger is dan voor je, en je domweg heuvel-af kunt verplaatsen als gevolg daarvan. 
 
Op open water/zee gaat dat natuurlijk niet echt werken, je zult niet snel het waternivo achter je significant omhoog brengen door je motoren. Ik zit momenteel in bali waar er dagelijks veel schepen varen tussen hier, lombok en de gili eilanden. Vrijwel zonder uitzonderingen worden alle snelle schepen aangedreven door een fors aantal outboard motoren, op de grotere exemplaren is het totaalvermogen daarvan een paar megawatt. 
 
Wellicht is het niet de meest efficiente methode om die oversteek te maken, maar het is ook een tamelijk gemene zeestraat waar het noodzakelijk is snel te kunnen sturen om objecten en zelfs andere schepen niet te raken. Vaak is de zee in de ochtend nog wel tamelijk rustig, maar later op de dag voelt het als een uur turbulentie... die je overigens even goed voelt als je besluit het vliegtuig te nemen over dat korte stukje.
Victory through technology
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: varen zonder boeggolf

bedenk wel dat een dergelijk systeem ten kosten van het draagvermogen van het schip gaat .
 
dat zuigsysteem is gewoon een prima aandrijving jetski's zijn er mee uitgerust en je kan er ook hele snelle speedboten mee bouwen
Gebruikersavatar
tuander
Artikelen: 0
Berichten: 795
Lid geworden op: ma 25 jul 2016, 10:36

Re: varen zonder boeggolf

Volgens mij lijkt het voorgestelde ontwerp (water naar achter pompen tijdens de vaart) erg op de werking van een draagvleugelboot
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Terug naar “Klassieke mechanica”