Moderator: physicalattraction
ukster schreef: Ik ben er vrijwel zeker van nu het juiste antwoord te kunnen geven op een dergelijk probleem.
Ik heb zoiets als dit al eerder gepost
En moesten we het probleem nu even een andere wending geven stel we behouden de gewichten maar plaatsen m2 onder een hoek van 30 graden en geven aan de pulley een gewicht van 4kg en een straal van 20 cm. en behouden de wrijving op 0.40 en laten die wieltjes onderaan weg. We vertrekken van een hypothetische veronderstelling dat er tussen de massa van 85 kg totaal geen wrijving is met de ondergrond dan zal de ganse constructie tijdens de val van het gewicht de neiging hebben vooruit te schuiven gezien de werkzame horizontale en verticale krachten. Wat is dan de minimale wrijvingskracht die nodig is om het ganse geval te stabiliseren.Michel Uphoff schreef:
Volgens mij exact dezelfde.
De uitkomst (klik) was toen: Fmin=987N Fmax=1864N
Zie de uitwerking van CoenCo in het gelinkte bericht.
Gewoon dezelfde constructie als in post 4 maar m2 wordt omhoog getrokken onder een hoek van 30 ° Het zijaanzicht van het blok m3 wordt dus gewoon een rechthoekige driehoek. En een draaiende pulleyukster schreef: bedoel je dit?
karretje1.jpg
Hierbij de oplossing van het probleem dat ik voorsteldeukster schreef: bedoel je dit?
karretje1.jpg
gewoon de wrijving die nodig om alles te laten stabiliseren. Ik vraag me af mocht je het grote blok bv uit licht materiaal maken en de gewichten zwaarder materiaal en een heel gladde ondergrond of je het zou kunnen vaststellen in theorie wel ik ga toch zo geen installatie bouwen om het te kunnen controleren.ukster schreef: Mooi, ik ga ervan uit dat je de wetten van Newton juist hebt toegepast
wat is μmin?
ben ondertussen bezig met nog ne hele zwaren te bestuderen.ukster schreef: Mooi, ik ga ervan uit dat je de wetten van Newton juist hebt toegepast
wat is μmin?