Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

remweg

Bij constante remkracht is de remweg v02/2a     
Wat ik mij afvraag is hoe de remafstand en remtijd verandert als de remkracht bijvoorbeeld proportioneel zou zijn met de snelheid, dus F=k.v    proportionaliteitsfactor k [kg/s]
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: remweg

Dat wordt een differentiaalvergelijking. Het is ook maar de vraag of het voorwerp dan ooit volkomen tot rust komt...
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: remweg

Ja, een 1e ordeproces dus! (opladen condensator)
remkracht
remkracht 702 keer bekeken
Als voorbeeld: m=1000kg , v0=108km/h
Constante remkracht: Frem=6KN
De vertraging a=6m/s2 (=0,6g) , remtijd 5 sec, remweg 75m
Remkracht proportioneel met snelheid: Frem=kv   (k=1000kg/s) 
Voor dezelfde remtijd (praktisch bij 5τ), is de benodigde initiële vertraging gelijk aan 3g, dus initieel 30KN remkracht! (14 g is dodelijk). De remweg is dan wel 30m maar dit is absoluut niet van enig praktisch nut zou ik zeggen! Dat wordt puur slippen op een droge weg met je hoofd tegen de voorruit en bandjes die heel snel slijten!

 
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: remweg

ander vb
Dv/Dt = -a*V^2-b    a en b zijn constanten V is snelheid
(-av^2-b)*Dt = Dv
Dt = 1/(-av^2-b) * Dv
 
t =-( Boogtan (a*v)/wortel(a*b))/wortel(a*b)) + constante zijnde beginsnelheid
 
v wegwerken en t zal stijgen
 
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: remweg

Rik Speybrouck schreef: ander vb
Dv/Dt = -a*V^2-b    a en b zijn constanten V is snelheid
(-av^2-b)*Dt = Dv
Dt = 1/(-av^2-b) * Dv
 
t =-( Boogtan (a*v)/wortel(a*b))/wortel(a*b)) + constante zijnde beginsnelheid
 
v wegwerken en t zal stijgen
 
vergeet opm inzake constante, integraal laten van beginsnelheid naar nul moet het zijn

Terug naar “Klassieke mechanica”