AbsenThunder84 schreef:
Wat weet u in specifieke richting hierover?
Tegen mij zeiden de opleidingen zelf van Applied Science namelijk dat natuurkunde geen probleem zou zijn, en wiskunde B alleen een voordeel zou zijn.
Als het me nu een kleine ramp gaat opleveren krijg ik er mijn twijfels over.
Bedankt voor het laten weten,
Vooruit, het was een klein beetje overdreven. En ik kan natuurlijk niet voorspellen wat er in jouw specifieke situatie zou gebeuren. Dat hangt, los van je achtergrond en je cijfers, ook van je persoonlijke omstandigheden af. Maar ik kan wel een algemeen beeld schetsen:
Applied Science is een van de zwaarste HBO-opleidingen. De uitval in het eerste jaar is hoog, gemiddeld meer dan 40%, deels studenten die een negatief studieadvies hebben gekregen maar het merendeel dat zelf tot de conclusie komt dat dit niet de juiste opleiding is. In de groep met uitvallers is het aantal studenten zonder wiskunde B en natuurkunde opvallend hoog.
De realiteit is dus dat er een hele hoop studenten zijn met een achtergrond zoals die van jou, die het uiteindelijk niet hebben gered. En dit soort dingen worden bij voorlichtingen wel in algemene termen genoemd, maar ja: iedereen die die waarschuwing hoort denkt dat dat in zijn/haar geval wel mee zal vallen.
Waar komt die uitval door: In het algemeen geldt voor deze opleiding dat je naast lange dagen op school ook nog tijd thuis aan de studie moeten besteden. Voor een student met minder achtergrond in natuurkunde en wiskunde B geldt dit dubbelop. Dat betekent dat je daartoe in staat moet zijn, en er zijn genoeg manieren waarop een student dat uiteindelijk niet is:
- te weinig motivatie
- gedoe in de thuisomgeving
- te druk met bijbaantjes of nevenactiviteiten
Het kan allemaal best zonder natuurkunde. Maar een hoop dingen die je leert zijn wel gestoeld op natuurkunde:
- allerlei chemische technologie-vakken (stromingsleer, massabalansen, energiebalansen)
- allerlei fysische chemie-vakken (thermodynamica, fasenleer)
- chemische binding, molecuulbouw, materiaalkunde
En een groot deel van die vakken wordt in het eerste jaar, zelfs in het eerste blok, gegeven. Dat betekent dus vanaf dag 1 vol gas geven om bij te blijven.
Als je interese zodanig is dat je dát kunt opbrengen, moet je het zeker doen. Dan is namelijk niet alleen een van de zwaarste, maar ook een van de mooiste studies, en eentje die de basis kan leggen voor een heel interessante carriëre. Maar je moet wel weten waar je aan begint.