klazon schreef:Dat is een optie. Maar heb je een idee hoe groot zo'n buis dan wordt? Dan kun je net zo goed een kanaal graven, of de rivier verbreden. Het probleem is dat daar in ons volgebouwde landje nog nauwelijks plaats voor is
Uiteraard bedoelde ik het zuiver theoretisch, buizen aanleggen van honderden meters diameter vanaf de grens naar de zee is niet heel handig, maar je zou het -in theorie- kunnen doen.
Dat rieveren niet meer overstromen zou ik niet voor lief nemen: ik woonde in de jaren 90 een stukje ten westen van nijmegen in de polder, en daar was het op een gegeven moment wel even de vraag of de dijken rond de waal het zouden houden. In de polders daar ligt het land ettelijke meters onder het hoogste niveau in de waal, dus als het mis gaat kun je vrijwel letterlijk het dak op om het droog te houden.
Verbreden is ook niet altijd een optie omdat er van alles op en vlak achter de dijken staat, wat ook verhogen van dijken soms lastig maakt (maar als het moet, dan moet het).
Wat dat betreft is er nog niet zoveel opgelost, en dit probleem komt vooral door smelwater uit de alpen. Een stijgende zeespiegel maakt de hoogtegradient iets kleiner wat het probleem wel erger maakt, maar primair ligt het toch aan de afvoercapaciteit van de rivieren.
Enige wapening daartegen is natuurlijk wel aangebracht, bijvoorbeeld in nijmegen om de waalkade te kunnen afzetten zodat het water niet verder de stad in stroomt. Maar daar zou best een tandje bij moeten kunnen, afhankelijk van hoe smeltpatronen en zeespiegel over de decennia veranderen.