Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Jawel, dan is er wel verschil.

Als de zon veel kleiner is dan hij nu is ligt het oppervlak ervan op een veel diepere potentiaal -G.M/r.
die hanze

Toch je link even bekeken.

Wat daar staat is niet in tegenspraak met wat ik hierboven schreef.
 Bedoel je mijn link? Ik spreek je ook niet tegen, was gewoon even in SRT bezig zonder gravitatie velden.

@bladerunner: Het gravitatieveld dat de klokken sneller of trager doen lopen in het toren experiment is dat van de aarde zelf (5,9722×1024 kg).
Ik begrijp dus niet wat voor storende effecten je van een persoon van 80 kg zou verwachten. Het extreem samenpersen van gewone objecten kan je inderdaad willekeurig grote gravitatie velden opleveren maar deze zijn enkel zo groot in een microscopisch klein volume vlak boven het object. De gravitatie van een zeer samen geperste persoon op 1 meter afstand zal ongeveer even groot zijn en dus geen waarneembaar effect op het experiment hebben. Bovendien hadden alle personen aanwezig op het experiment een normale dichtheid.
Xilvo
Moderator

Nee, ik bedoelde de link van Bladerunner in bericht 24.
Bladerunner

Om even terug te komen op een persoon die verkleint wordt: Aangezien dat natuurlijk geen zwart gat is met de massa van de zon vermoed ik zonder dat 'even' na te rekenen dat deze persoon om een meetbaar effect te kunnen veroorzaken inzake tijdeffecten kleiner moet worden dan de Planck lengte... M.a.w: de klok gaat echt niet als een gek in de rondte draaien.
Xilvo
Moderator

Die 80 kg zou tot een bolletje met een straal van 1,2E-25 m moeten worden geperst om een zwart gat te worden, zeer hypothetisch dus.

Benieuwd hoe lang het dan zou duren voordat het door Hawkingstraling weer verdampt is.
gast031

Laat ik mijn eigen standpunt nog eens duidelijk stellen:

Ik beweer dat je vanuit een verdichte toestand niet kunt waarnemen dat de tijd sneller gaat in een niet verdichte toestand.
Andersom en dat kun je ook uit mijn gedachte-experiment halen zie je wel vanuit een niet verdichte toestand de tijd langzamer gaan in de verdichte toestand.

Over het tweede zijn we het dus eens over het eerste niet.
die hanze

Waar je die plank lengte vandaan haalt is mij een raadsel. Punt is dat in het aardse gravitatie veld de effecten groot genoeg zijn om het met een nauwkeurige meetopstelling te meten. We hoeven niet te fantaseren over zonnen die krimpen en zwarte-gaten, hier op aarde is een toren met een mossbauer opstelling genoeg. De papers die ik poste leggen dit allemaal haarfijn uit. Ik begrijp ook niet waar je naar toe wilt met die verkleinde persoon.
Xilvo
Moderator

Vanuit een lagere (=negatieve) gravitatie-potentiaal (dus bijvoorbeeld aan het oppervlak van een grote massa) zie je een klok 'hoger', waar de potentiaal hoger (minder negatief) is, sneller lopen.

Dat is geen mening waarover je het al of niet eens kunt zijn, dat is zowel theoretisch als experimenteel aangetoond.
Bladerunner

Ik vindt het 'gevaarlijk' c.q. onhandig om over verdichting te spreken en daar dan iets op baseren terwijl dichtheid helemaal niet ter sprake komt bij tijdvertraging c.q. versnelling door een gravitatieveld.
Xilvo
Moderator

Als iets met een constante massa tot een kleiner volume wordt samengeperst is 'verdichting' een bruikbare en zinvolle term. lijkt me.
Bladerunner

die hanze schreef: Ik begrijp ook niet waar je naar toe wilt met die verkleinde persoon.
Lees dan eens de eerste post, het feitelijk 'gedachte experiment' van Hendrikus. Daarin wordt toch een mens verkleint inclusief zijn horloge?
Trouwens lees ook gelijk even je eigen reactie terug direct daar onder. Dus waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?
gast031

Xilvo schreef: Vanuit een lagere (=negatieve) gravitatie-potentiaal (dus bijvoorbeeld aan het oppervlak van een grote massa) zie je een klok 'hoger', waar de potentiaal hoger (minder negatief) is, sneller lopen.

Dat is geen mening waarover je het al of niet eens kunt zijn, dat is zowel theoretisch als experimenteel aangetoond.
Ik kom dus echt niet verder dan dat je vanuit de kerktoren de klok langzamer kunt zien gaan, dit ben ik eens. Ik lees nergens dat je iets sneller kunt zien gaan, wel beredeneren maar dat is niet hetzelfde.
Xilvo
Moderator

Bladerunner

Xilvo schreef: Als iets met een constante massa tot een kleiner volume wordt samengeperst is 'verdichting' een bruikbare en zinvolle term. lijkt me.
Ik doelde op post 36. Waar Hendrikus een tijdseffect toekent met als parameter een verdichting of juist geen verdichting. Dat gegeven heb je helemaal niet nodig bij tijdseffecten door gravitatie potentialen.
Xilvo
Moderator

Jawel, de potentiaal aan het oppervlak verandert als je een voorwerp samenperst.

Terug naar “Theorieontwikkeling”