Jawel, dan is er wel verschil.
Als de zon veel kleiner is dan hij nu is ligt het oppervlak ervan op een veel diepere potentiaal -G.M/r.
Bedoel je mijn link? Ik spreek je ook niet tegen, was gewoon even in SRT bezig zonder gravitatie velden.
Toch je link even bekeken.
Wat daar staat is niet in tegenspraak met wat ik hierboven schreef.
Lees dan eens de eerste post, het feitelijk 'gedachte experiment' van Hendrikus. Daarin wordt toch een mens verkleint inclusief zijn horloge?die hanze schreef: Ik begrijp ook niet waar je naar toe wilt met die verkleinde persoon.
Ik kom dus echt niet verder dan dat je vanuit de kerktoren de klok langzamer kunt zien gaan, dit ben ik eens. Ik lees nergens dat je iets sneller kunt zien gaan, wel beredeneren maar dat is niet hetzelfde.Xilvo schreef: Vanuit een lagere (=negatieve) gravitatie-potentiaal (dus bijvoorbeeld aan het oppervlak van een grote massa) zie je een klok 'hoger', waar de potentiaal hoger (minder negatief) is, sneller lopen.
Dat is geen mening waarover je het al of niet eens kunt zijn, dat is zowel theoretisch als experimenteel aangetoond.
Ik doelde op post 36. Waar Hendrikus een tijdseffect toekent met als parameter een verdichting of juist geen verdichting. Dat gegeven heb je helemaal niet nodig bij tijdseffecten door gravitatie potentialen.Xilvo schreef: Als iets met een constante massa tot een kleiner volume wordt samengeperst is 'verdichting' een bruikbare en zinvolle term. lijkt me.