Xilvo schreef:
"Nee en ik zal het je nog moeilijker maken."
Kortom, je gaat nergens op in. Ik heb het je duidelijk te lastig gemaakt.
Een foton gaat niet langzamer, en dat een foton (voor ons) enige tijd nodig heeft om een afstand te overbruggen maakt dat we een klok iets achter zien lopen, niet langzamer.
Maar dat heeft die hanze je al eerder proberen uit te leggen en ook dat snap je blijkbaar nog steeds niet.
Dat die bovenkant sneller gaat heeft niet (voldoende) invloed, evenals die centrifugaalkracht. En dan, we kunnen het experiment ook op een pool doen.
Bij nacht? Denk je nu echt dat dat uitmaakt of is het onderdeel van je tactiek je onkunde te verdoezelen?
Denk je echt dat je, als leek zonder natuurkundige opleiding, nieuwe inzichten op een dergelijk elementair niveau kunt ontdekken?
Maar ik en anderen hebben onze best gedaan. You can lead a horse to water but you can't make it drink.
Hoezo heb jij het mij lastig gemaakt? Het enige waarin we van gedachte verschillen is dat ik zeg dat je die klok niet sneller kunt zien gaan, toch herhaal je twintig keer iets dat al lang duidelijk is.
Nergens beweer ik dat een foton langzamer gaat dit is een onjuiste voorstelling van zaken, ik beweer namelijk dat het een langere weg aflegt.
"Denk je echt dat je, als leek zonder natuurkundige opleiding, nieuwe inzichten op een dergelijk elementair niveau kunt ontdekken?"
Hier herken ik me niet in en dit zegt dus niets over mij.
Het is dus maar afwachten of nog iemand het tweede deel van mijn gedachte experiment begrijpt, het derde deel is nog moeilijker.