Hoi,
In mijn biologieboek staat over het actiepotentiaal het volgende:
"De verandering van rustpotentiaal leidt tot het ontstaan van een ladingsverandering of depolarisatie in het membraangedeelte waar prikkeling plaatsvond. De depolarisatie in het stukje membraan duurt zo/n 0,001 tot 0,002 seconden; hierna herstelde de oorspronkelijke toestand rond het membraan zich weer. De herstelfase of repolarisatie duurt ongeveer even lang als de depolarisatie. Het terug pompen van de ionen naar de oorspronkelijke plaats kost veel energie. We spreken hierbij van de Na/K-pomp. ATP levert hiervoor de benodigde energie. De actiepotentiaal zelf vereist geen energie!"
Ik las de volgorde van het actiepotentiaal als volgt: Depolarisatie --> herstellen van de oorspronkelijk toestand rond het membraan --> repolarisatie, maar tijdens het formuleren van mijn vraag ben ik er al achtergekomen "de herstelfase of repolarisatie" verwijst naar dat herstellen van de oorspronkelijke toestand.
Nu heb ik toch nog de vraag: Begint de repolarisatie direct nadat de depolarisatie is afgelopen?
En als tweede vraag: In de eerste zin van het geciteerde stukje tekst zeggen ze dus dat ladingsverandering hetzelfde is als depolarisatie, maar de letterlijke betekenis van depolarisatie is toch ontladen? Dus vindt er tijdens de depolarisatie dan een ontlading plaats; het potentiaal gaat naar nul, of vindt er een ladingsverandering plaats; in de zin van: een verandering in potentiaal maar dan niet perse naar een potentiaal van nul?
(Ik weet dat ladingsverandering en ontladen technisch gezien hetzelfde zijn, want bij ontladen verandert de lading, right? Ik ben iemand die met leren heel moeilijk denkt en echt gaat onderzoeken wat de linken tussen bepaalde dingen (in dit geval dus de woordkeuze) zijn. Het zou zomaar kunnen dat ik in deze kwestie echt veel te moeilijk denk.)
En als derde vraag, met betrekking op de laatste zin van het geciteerde stukje: Dit is toch eigenlijk geen juiste informatie? Een actiepotentiaal komt alleen door een prikkel tot stand die over de prikkeldrempel is gekomen, maar die prikkel is toch ook gewoon energie? Of bedoelen ze hier dat de actiepotentiaal geen energie kost van het organisme zelf(die ATP die wel voor de Na/K-pomp nodig is)?