Benm schreef:
Ik zou zeggen het eerste, althans, voor zintuigen die met een zenuw verbonden zijn aan de hersenen.
Volgens mij zijn zintuigen per definitie verbonden met sensorische neuronen, anders komt de informatie niet in de schorsvelden van de hersenen. Dat geldt voor zowel voor extero-als interosensoren.
Alleen pijnzintuigen liggen als vrije zenuwuiteinden onder andere in de huid en in de organen. Daar ontstaat bij een minimale drempelwaarde meteen een actiepotentiaal in de sensibele neuronen.
Benm schreef:
Maar je hebt natuurlijk ook andere zintuigen, bijvoorbeeld die de pH van je bloed doorgeven, en zich in de hersenstam bevinden. Daarvan zou je wellicht kunnen stellen dat ze direct neurotransmitters aan de hersenen doorgeven.
De pH waarde van het bloed wordt door chemosensoren in de halsslagaders en de aortaboog gedetecteerd. Op welke manier daar een actiepotentiaal ontstaat kan ik nergens vinden.
In de regel wordt het celmembraan van zintuigen door een adequate prikkel met een minimale drempelwaarde gedepolariseerd. Daardoor ontstaat een actiepotentiaal of een impuls. Ik vermoed, maar dat kan ik nergens vinden, dat deze impuls ervoor zorgt dat de zintuigcel neurotransmitters (via een synaps?) afgeeft aan een sensibel/sensorisch neuron.
Kan iemand reageren die weet hoe dit precies verloopt?