De tijd zoals jij die op die ster ziet verlopen wel.
De ster komt naar je toe. Een secondewijzer verspringt, op een klok 'op' die ster (nou ja, in de buurt, misschien op een planeet bij die ster).
De volgende keer dat die wijzer verspringt is die ster wat dichterbij gekomen, licht hoeft nu een kortere afstand af te leggen. Jij ziet die tweede sprong minder dan een seconde na de eerste gebeuren. Je ziet die klok sneller lopen.
Als een ster je nadert dan zal er inderdaad een blauwverschuiving zijn, dit is logisch maar de waarnemer zal de tijd zien vertragen. Dit is hetzelfde als een trein die je nadert, heeft deze de koplampen aan dan zal het licht naar blauw verschuiven en de tijd in de trein zal voor de waarnemer vertragen.
Als een trein over de grond rijdt en eentje 200 meter in de lucht beide met dezelfde snelheid, dan zal achteraf blijken dat de tijd in de trein 200 meter in de lucht sneller is geweest dan die op de grond. Maar als je als toeschouwer naar beide treinen kijkt zal je de tijd als vertraagt waarnemen.
Het trillen van het EM veld, licht onder andere, is óók een klok. En blauwverschuiving betekent dus àltijd dat je een klok sneller ziet lopen.
Het is correct dat een klok die ten opzichte van jou beweegt langzamer lijkt te lopen; een relativistisch effect. Maar als die klok niet langs je gaat maar op je afkomt, dan wint het Doppler-effect het met gemak.
Dat is interessant want dat zou dan ook voor die trein gelden, doch achteraf loopt de klok in de trein toch echt achter ook al heb jij een blauwverschuiving gezien in de koplampen die op je af komen.
Dan moet je beginnen met twee klokken naast elkaar, eentje gaat met de trein mee die eerst van je af beweegt, omkeert en weer terugkeert.
Dan kun je de klokken vergelijken. Die in de trein loopt dan inderdaad achter.
Maar dat wil niet zeggen dat je die klok bij het naderen niet sneller hebt zien lopen. Enkel dat het langzamer lopen tijdens de heen (=weg) reis, met nog een extra effect wegens de versnelling tijdens het omkeren, wint.
Een trein die mij nadert in een bocht neem ik dus twee dingen waar, het dopplereffect van het licht van de koplampen (blauwverschuiving) en de vertraging in tijd.in het achterstuk van de trein.