Ik ben zelf ook gefrustreerd over het gebrek aan begrip. Ik probeer dingen zo simpel mogelijk uit te leggen, maar men lijkt mij niet te kunnen begrijpen, of, men lijkt niet de moeite te willen nemen om serieus het topic te lezen en het onderwerp te doorgronden. Dit is erg frustrerend voor me.
Ik heb nog maar weer eens een animatie gemaakt, in principe met nog steeds hetzelfde idee als in post #1. Alleen een paar extra dingen toegevoegd. Ik hoop dat het verduidelijkt. Ik heb een grijze balgoot, een trein (groen) met een vx naar rechts, een rails-stelsel met dezelfde waarde vx, maar dan naar links. Ik laat twee ballen door de balgoot lopen, de gele en de blauwe bal.
Als extra laat ik ook een rode en een groene bal lopen door de drie stelsels die de bekende einsteiniaanse zigzag maken doorheen trein en rails. Zouden al deze ballen fotonen zijn (...) dan moeten de lengtes van de gekleurde strepen in bijvoorbeeld de treincoupe allemaal even lang zijn gedurende een bepaalde dt. Dus de schuine rode lijn in de treincoupe moet even lang worden gemaakt als de verticale groene. Maar ook boven de rails moeten de lengtes even lang gemaakt worden.
In klassieke mechanica kan dit gewoon niet. Einstein kan het wel, maar alleen door concessies te doen, hij moet bijvoorbeeld het axioma van gelijktijdigheid opgeven.
Mijn punt uit post#1 is nu, dat de lengte van de blauwe lijn en de gele lijn gelijk zijn in zowel trein- als in het rails-stelsel. Ik wil dus proberen dit verschijnsel beter te doorgronden. In klassiek mechanica lijkt me alles vrij duidelijk. Er zijn geen onderlinge lengtecontracties nodig, of zelfs maar gewenst. Maar hoe zit het in SRT?
- animatie trein rails balgoot en ballen delay 10 1440 keer bekeken
Ik heb dus nog niets wezenlijk anders gesteld dan in post#1. Ik hoop dat voor de lezers nu wel eindelijk duidelijk is waar het topic over gaat.