Niet te verwarren met het bericht "[Golven] lange-periode golven in water", zoals eerder besproken.
In principe, niet economisch, maar om de wetenschap.
Is het mogelijk, dat een rivierboot, bij een normale snelheid, kan varen zonder boeggolf, als het water voor de boot, via buizen naar de achterkant van de boot gepompt wordt?
(Misschien is het al voldoende als het water onder de boot gepompt wordt).
Voorwaarde is dat er net zoveel water weg gepompt wordt, als de hoeveelheid dat door de boot zou verplaatst worden.
Dat betekent dat als 10 procent van het voorfront wordt ingenomen door de buizen, het water met een snelheid van 10 maal de vaar snelheid, door de buizen moet stromen.
Een van de bezwaren is dat het extra energie kost, maar misschien kan een deel van de energie terug gewonnen worden.
De normale aandrijving met de schroef lijkt mij nog steeds nodig.
De buizen nemen extra ruimte in, maar kunnen dienen als bescherming bij een aanvaring.
Bij zeeschepen wordt op de boeg van het schip, een cilindrisch uitsteeksel aangebracht, om de vaarweerstand te verminderen.
Zou dit ook werken voor supersonische vliegtuigen, om de supersonische golf
te verzwakken? Dit door op de voorkant van de vleugel cilindrische uitsteeksels te plaatsen?
Een onderzeeër heeft geen boeggolf, maar een drukgolf.
Kan die verzwakt worden door het water van voor naar achteren te pompen?
Als het systeem kan werken en economisch verantwoord zou zijn, dan is het beter dan de huidige aandrijving.
Met de huidige aandrijving duwt de boot het water op zij, waardoor de boot dieper in het water komt te liggen.
Het veroorzaakt een overdruk, die het grootste deel van de vaarweerstand geeft.
De schroef, of schroeven, achter aan de boot, veroorzaakt een onderdruk, waardoor de boot afgeremd wordt.
Met het pomp systeem is dat omgekeerd, vooraan onderdruk en achteraan overdruk.
Schroef aandrijving is nog steeds nodig.
Het lijkt zo dat de boot een grotere snelheid kan halen, dan een standaard boot, waarbij de kracht van de motor verhoogd wordt, met de kracht die anders nodig is voor de pomp.