Ehm, ja, ik vrees dat ik je gelijk moet geven. Het was een denkfoutje van me. Op het moment dat de rode puntmassa de grijze homogene bol raakt, gebeuren er gekke dingen. Het 'gewichtloos' raken van de rode puntmassa binnen de buitenste denkbeeldige bolschillen van de grijze bol is 1 punt. Op dat moment begint er ook iets geks te gebeuren met de versnellingen van het geheel. De trage massa van de grijze bol blijt gelijk, terwijl de graviterende werking van de grijze bol (op de rode puntmassa) dus steeds kleiner wordt als de rode puntmassa verder door de grijze bol 'naar het midden zakt'. Op het eerste gezicht lijkt het energieniveau van elke individuele bolschil die de rode puntmassa traakt misschien precies gelijk aan die van een zwarte vervangpuntmassa op dezelfde 'hoogte'. Dat zou betekenen dat er inderdaad GEEN verschil is tussen een vallende zwarte puntmassa en een vallende grijze homogene bol. De rode puntmassa raakt immers gewichtsloos binnen deze bolschil. Maar Er zijn dus mogelijk nog verwarrende factoren.
Maar ik vind het toch een leuk denkfoutje. Het biedt misschien een kapstokje voor verder denken. Bijvoorbeeld: De geïdealiseerde materie van Newton is vormvast. Het vervormt niet onder toegenomen druk. Elke werklijke materie zal echter wel degelijk vervormen onder druk. Bepaalde 'geïdealiseerde' materie zal slechts elastisch vervormen (weer terugveren als de druk weggenomen wordt). Misschien kun je hier toch iets mee, een ingedrukte grijze bol heeft een kleinere radius dan de originele grijze bol. Dit vertaalt zich toch wel degelijk in een verandering in de hoeveelheid val-energie. Daar valt misschien nog vrij makkelijk een theoretisch model van te maken.
Andere materie is vloeibaar of gasvormig. In een gasplaneet zullen misschien stromingen optreden. Meer of minder wrijvingsloos. Misschien gebeurt er hierdoor iets met het massamidden van de vallende grijze bol. Als er een netto stroming omhoog' is'binnen de planeet bijvoorbeeld,. Een gasplaneet zul je misschien anders moeten modelleren dan een rotsachtig voorwerp