Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: Draaiend ei in koekenpan

Professor Puntje schreef: Misschien is het voorgestelde experiment met een oude pick up te doen, dan moeten we alleen nog een vrij draaiend schijfje op een verticaal asje hebben om dat op de roterende draaitafel te zetten.

Eventuele kleine wrijving kan geen roet in het eten gooien, want die zal ervoor zorgen dat het schijfje in dezelfde richting als de draaitafel gaat draaien, niet in tegenovergestelde richting.

Een nieuwe pick-up voldoet waarschijnlijk ook  ;)
Rik Speybrouck

Professor Puntje schreef: Als mijn verklaring klopt hebben het botsen van het ei met de rand van de pan en de wrijving tussen ei en pan er niets mee te maken. Het verschijnsel zou zelfs sterker moeten optreden wanneer het ei niet met de rand zou botsen en er tussen ei en pan geen wrijving was.

Misschien is het voorgestelde experiment met een oude pick up te doen, dan moeten we alleen nog een vrij draaiend schijfje op een verticaal asje hebben om dat op de roterende draaitafel te zetten.
mocht je het hele gebeuren filmen dan zal de tegengestelde richting langzaam afnemen en weer overgaan in een beweging in dezelfde richting
Xilvo
Moderator

Waar komt die draaiing in tegengestelde richting dan om te beginnen vandaan?

Bij het begin van het experiment staat alles immers stil.
Professor Puntje

Xilvo schreef: Waar komt die draaiing in tegengestelde richting dan om te beginnen vandaan?

Bij het begin van het experiment staat alles immers stil.

Dat volgt uit het behoud van impulsmoment. Je zou het schijfje voor de eenvoud ook kunnen vervangen door een halter. Wanneer na het starten van de draaitafel de halter dan niet zelf om zijn eigen as zou gaan draaien zouden de twee gewichten aan de uiteinden van de halter elk om een verschillend middelpunt draaien, ze beschrijven dan immers verschillende cirkelbanen. Er zal dan dus ook een netto moment op de halter moet werken. Daardoor gaat de halter om zijn as draaien.
Rik Speybrouck

Xilvo schreef: Dat heb ik gezien; als je het draadje volgt had je dat kunnen weten want ik heb er al eerder commentaar op geleverd..

Ik heb ook aangegeven waarom dat niet noodzakelijkerwijs ook opgaat voor een ei dat niet in contact met de wand komt.
er zijn voor de pan 2 manieren van draaien
1 de pan draait rond haar middelpunt dus ook de steel
2 het middelpunt van de pan draait rond het middelpunt van de kookplaat steel naar U gericht

Volgens spreken we over geval 2 net zoals in het filmpje want ook het hand vat van het kopje blijft naar de man gericht.
Xilvo
Moderator

@Professor Puntje

Ook een (horizontale) halter die wrijvingsloos roteert om een verticale as door het zwaartepunt kan geen momentkracht ervaren. Daarvoor is een kracht nodig met een component loodrecht op de verbindingslijn aangrijpingspunt-zwaartepunt. Dat is hier onmogelijk.

Stel dat de aarde niet zou roteren t.o.v. de achtergrond van de 'vaste sterren'. Dan gaat de aarde evenmin om z'n as draaien doordat hij om de zon draait.

@Rik Speybrouck

Dat we het alleen over geval 2 hebben is al eerder vastgesteld.

Maar in tegenstelling tot in het filmpje hebben we het hier niet over ronde bolletjes en over een object dat niet in contact met de wand komt.
Rik Speybrouck

Xilvo schreef:  
@Professor Puntje

Ook een (horizontale) halter die wrijvingsloos roteert om een verticale as door het zwaartepunt kan geen momentkracht ervaren. Daarvoor is een kracht nodig met een component loodrecht op de verbindingslijn aangrijpingspunt-zwaartepunt. Dat is hier onmogelijk.

Stel dat de aarde niet zou roteren t.o.v. de achtergrond van de 'vaste sterren'. Dan gaat de aarde evenmin om z'n as draaien doordat hij om de zon draait.

@Rik Speybrouck

Dat we het alleen over geval 2 hebben is al eerder vastgesteld.

Maar in tegenstelling tot in het filmpje hebben we het hier niet over ronde bolletjes en over een object dat niet in contact met de wand komt.

de massa eideeltjes gedragen zich als individuele balletjes om de tegengestelde richting te verklaren want dat was toch het uitgangspunt van de vraag
Xilvo
Moderator

Ik neem aan dat de onderkant van het ei, in contact met de hete pan, al heel snel vast is.
Bovendien rollen die 'eideeltjes' niet als balletjes over elkaar maar slepen ze elkaar mee, door de tamelijk grote viscositeit.
Is dus niet te vergelijken.

Mijn experiment deed ik met een solide voorwerp dat niet in contact met de wand kwam. Die tegengestelde rotatie trad toen ook op.
OOOVincentOOO

Je kunt ook een muntstuk op stuk A4 papier plaatsen. Ik krijg het muntstuk niet aan het draaien.

Misschien heeft de temperatuur verdeling/gradient invloed op de weerstand ergo visco smeermiddel.

Misschien de een pan beetje hol waardoor hij toch tegen een "rand" komt.

Gr,

Vince

tempelier

Xilvo schreef: Ik neem aan dat de onderkant van het ei, in contact met de hete pan, al heel snel vast is.
Ik niet.
Want als dat gebeurt dan is het ei aan het aanbranden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
OOOVincentOOO

OOOVincentOOO schreef: Je kunt ook een muntstuk op stuk A4 papier plaatsen. Ik krijg het muntstuk niet aan het draaien.

Misschien heeft de temperatuur verdeling/gradient invloed op de weerstand ergo visco smeermiddel.

Misschien de een pan beetje hol waardoor hij toch tegen een "rand" komt.

Gr,

Vince

Misschien proberen in een lege koude pan een bank pasje te leggen? En shaken?

Ik heb nu geen pan in de buurt den aan het werk.
Xilvo
Moderator

@Tempelier

Blijft bij jou het ei vloeibaar tijdens het bakken?
Rik Speybrouck

OOOVincentOOO schreef:  
Misschien proberen in een lege koude pan een bank pasje te leggen? En shaken?

Ik heb nu geen pan in de buurt den aan het werk.
idem als je blad papier hoor
Xilvo
Moderator

@Vince Iets dergelijk deed ik met een 'kookei', zo'n ding dat je in het eierpannetje doet om aan de verkleuring te zien hoe ver ze zijn.

Heeft een platte onderkant. Ging ook in tegengestelde richting draaien, zonder contact met de wand.
OOOVincentOOO

Misschien is een koekenpan een beetje hol. Waardoor het toch tegen een "rand" botst?

Terug naar “Klassieke mechanica”