Moderator: physicalattraction
ik had de proef gewoon gedaan met de schijf van een doos , eerst draaien zonder wand te raken daarna vlugger tot ze tegen de wand sloeg en draait ze in dezelfde richting terwijl in het begin de as niet draait. Het ei is in het begin nog wel een vloeibare massa toch. En stel je voor je giet het ei uit in de pan zonder randen te raken dan zal er volgens mij een uitloop zijn naar de buitenkant die iets dunner is dan de het centrum die dan weer vlugger gaan hard worden om zo laat het ons een natuurlijke wand te gaan vormenXilvo schreef: @Rik Speybrouck
"het is niet de bedoeling om weer een scheldpartij op te starten" Prima, laten we het prettig houden en proberen plezierig met elkaar om te gaan.
Tenslotte zitten we hier allemaal voor ons plezier en om van elkaar wat op te steken.
En die video is ook prima maar ik zie een aaneengesloten plak als een gebakken ei toch niet als een verzameling losse balletjes.
Het verschil is in ieder geval wel zo groot dat je die uitleg niet zonder meer op een gebakken ei kunt toepassen.
@PP (als ik zo familiair mag zijn ):
Eerder deze middag weer in de weer geweest met een 'kunstei', om te zien of ik zelf een aantoonbare wiebel aanbracht.
Dat ik de pan niet voortdurend perfect vlak hield was wel te zien, een patroon herkennen was vrijwel onmogelijk. Misschien zou filmen en vertraagd afspelen een oplossing kunnen geven maar zover ben ik niet gegaan.
Verder ging het ei meestal in tegengestelde richting draaien, maar soms ook in dezelfde richting als de pan. Indien een wiebel de verklaring is, dan wiebel ik zeker niet consistent...
Rik Speybrouck schreef: Het ei is in het begin nog wel een vloeibare massa toch.
OOOVincentOOO schreef:
- Misschien ondertussen onder het eitje: op een paar plekken in contact is met olie en andere plekken niet (microscopisch).
Xilvo schreef:
Ongetwijfeld maar dan zal het m.i. nog niet als één geheel over de bodem van de pan glijden. Maar daar moet Professor Puntje maar antwoord op geven, die heeft het met een echt ei gedaan.
een kookei is dat zo een dingetje dat afloopt na een zeker aantal minuten, das toch geen schijf zoals een uitgegoten roerei
Xilvo schreef: Ongetwijfeld maar dan zal het m.i. nog niet als één geheel over de bodem van de pan glijden. Maar daar moet Professor Puntje maar antwoord op geven, die heeft het met een echt ei gedaan.