OOOVincentOOO schreef:
Op het ijs wordt het "angular momentum" niet overgedragen van voorwerp (ei) op de bodem van de pan. Er is hier geen/nauwelijks weerstand. Hierdoor draait het voorwerp mee met de draairichting van de pan
Dat begrijp ik niet. Juist als er geen wrijving is zal een voorwerp (ei) in de pan zich niets aantrekken van hoe de pan draait.
Als het voorwerp al draait, dan blijft het uiteraard draaien.
Verder, de pan maakt een cirkelbeweging maar roteert zelf niet - tenminste, daar zijn we vanaf het begin van uitgegaan.
Tenslotte, de Nederlandse term voor 'angular momentum' is impulsmoment of hoekmoment. Maakt verder niet uit zolang we elkaar begrijpen, maar omdat je het steeds tussen aanhalingstekens zet heb ik de indruk dat je ook liever een Nederlandse term wilt gebruiken. Bijzonder is daarbij dat het Engelse 'momentum' in het Nederlands 'impuls' heet. Voer voor taalkundigen
OOOVincentOOO schreef:
Indien het momentum overgedragen kan worden op de bodem (actie/reactie) gaat het voorwerp (ei) tegen de richting in draaien.
Dit begrijp ik niet. Het ei zet zich niet af tegen de bodem. Door wrijving zullen de rotatiesnelheden juist naar elkaar toe bewegen en uiteindelijk gelijk worden.
Als ik een grammofoonplaat op een (niet aangedreven) draaiende draaitafel laat vallen, dan gaat de plaat draaien, de draaitafel iets minder snel draaien en krijgen ze dezelfde hoeksnelheid.