Mum
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 16:58

frontaal ongeval moderate overlap

als leek, graag mogelijkheden hierover
 
voertuig A rijdt van links naar rechts, snelheid 90
voertuig B rijdt van rechts naar links snelheid 74
 
stel dat voertuig A 1050 kg weegt
stel dat voertuig B 1100 kg weegt
 
voertuig B wijkt plots af naar rijstrook A
voertuig A probeert uit te wijken, maar heeft slechts een fractie om te reageren
 
maw komt tot een frontaal ongeval , impact nog op rijstrook van voertuig A
 
voertuigen botsen frontaal/rechts
 
maw voorzijde ingedeukt, , rechterwielen nog aanwezig maar beiden beschadigd, rechterportieren niet beschadigd, alleen voertuig B klemt...
 
wat is gebeurt met beide voertuigen tijdens en na impact?
 
kunnen voertuigen even inelkaar haken en zo voort bewegen in 1 richting en dan pas loslaten?
 
welke richting worden ze dan voort geduwd?
 
van links naar rechts, omdat snelheid hoger ligt van voertuig A
 
of van rechts naar links omdat voertuig B 50 kg meer weegt?
 
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: frontaal ongeval moderate overlap

Dat is een beste smak, ik denk dat er iets meer aan de handig is dan beschadigde wielen. 
 
Kreukelzones etc worden getest op een dergelijk door aanrijding waarbij pakweg de halve neus van het voertuig iets ramt - al is dat meestal een groot stilstaand blok en wordt het er met een lier tegenaan gesleept met een bepaalde snelheid. 
 
In de praktijk ontstaat met 2 auto's op dat punt een torsiemoment rond het contactpunt en gaat de boel mogelijk draaien. Wat er vervolgens gebeurt hangt helemaal van de situatie af: grip op het wegdek van de voertuigen, of beide bestuurders (blijven) remmen etc. Bovendien kunnen ze ook nog van de weg afdraaien en dan een geleiderail raken, of de berm in, of tegen een boom... 
Victory through technology
Mum
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 16:58

Re: frontaal ongeval moderate overlap

dank u wel, maar in welke richting worden ze dan gekatapulteerd?
van links naar rechts, aangezien A sneller rijdt?
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.207
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: frontaal ongeval moderate overlap

Wat is de vraag achter de vraag?
De omschrijving van het ongeval is veel te specifiek voor een simpel schoolsommetje.
Heb je misschien een ongeval gehad, en wil je hier hulp om aan te tonen dat het niet jouw schuld was?
 
Let op dat dit deel van het forum "klassieke mechanica" heet, en niet "ongevallenanalyse voor een rechtszaak".
Gebruikersavatar
Marko
Artikelen: 0
Berichten: 10.605
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: frontaal ongeval moderate overlap

Merk ook op dat dit al poging 2 is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Mum
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 16:58

Re: frontaal ongeval moderate overlap

is dit verboden vragen te stellen ivm een ongeval waarbij een betrokken familielid zwaar gewond werd en aan gedeeltelijk geheugenverlies door de klap lijdt,en ivm tegenpartij, fotot's die werden genomen door...
 
aan 1 zijde volop belicht zodat ander voertuig een grote schaduw op zijn eigen loopvlak heeft en bijna onmogelijk is sporen te zien
oftewel, "in de lucht", belachelijk hoog zodat bij inzoomen kwaliteit weg is en je ook niet kunt kijken..
af voertuigen rechts dus alle lichten aan en links een vrachtwagen met lamp die in de lucht schijnt ipv op voertuigen maw het "sporenveld"...praktisch onmogelijk een spoor te zien...
is nog veel meer in dit verhaal ten nadele van familielid..
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: frontaal ongeval moderate overlap

Verboden bij wet is het natuurlijk niet, maar dit is denk ik niet het juiste forum voor deze kwestie. 
 
Zoals ik al opmerkte zijn er heel veel factoren die in de praktijk spelen bij een dergelijk aanrijding, en hebben we hier onvoldoende data om daar een wetenschappelijk inzicht in te geven. 
 
In een dergelijk geval waarbij sprake is van grote schade en zelfs zwaar lichamelijk letsel is het een zaak voor de hulpdiensten om te achterhalen wat er precies gebeurd is, bijvoorbeeld voor het NFI. Zij kunnen sporenonderzoek ter plaatse doen en proberen te reconstrueren wat er echt gebeurd is op basis van sporen, in plaats van te gissen om een incompleet natuurkundig model. Mocht het verder geen mogelijk strafbare feiten betreffen dan kunnen de verzekeraars van beide partijen elk expertise inhuren om de toedracht en verantwoordelijkheden te bepalen. 
 
Het lijkt me daarom logischer om dit naar de juridische sectie van het forum te verplaatsen, gezien natuurkunde je hier heel weinig zal helpen om tot meer inzicht te komen. 
Victory through technology
Gebruikersavatar
Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.393
Lid geworden op: di 22 jan 2008, 12:57
Social:

Re: frontaal ongeval moderate overlap

Opmerking moderator

Zonder correcte data uit forensisch onderzoek blijft elke uitspraak over elk deel van dit ongeval volslagen giswerk, en heeft het dus geen enkele zin dit natuurkundig te bespreken. 
Verder valt niet uit te sluiten dat verdere bespreking op zeker moment een correcte juridische afhandeling in de weg zal zitten, en bovendien, beter dan de deskundigen die dit ongeval onderzoeken gaan we het hier in een forum ook nooit doen, ook al liggen alle data op tafel. 
Deze topic blijft daarom gesloten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Terug naar “Klassieke mechanica”