Stel dat dit zou kloppen. Dan is de huidige verhouding (10+2)/(100+2)=1:8,5 klink plausibel.Xilvo schreef: ↑do 20 jun 2019, 21:52 Ik stelde me voor dat, bij het kleine wiel, de binnenkant van de snaar (in contact met het wiel) in elkaar wordt gedrukt, terwijl de buitenkant wordt gerekt.
De kern van de snaar blijft zijn originele lengte houden. Die beweegt op een straal van 5 + 1 mm (straal wiel plus halve diameter snaar).
Het was zomaar een ideetje en als de snaar een diameter van 1 mm had gehad, dan had het mogelijk een verklaring kunnen zijn voor de afwijking van ca 10 %.
Maar als m'n ideetje zou kloppen, dan zou het nu 20 % moeten afwijken.
Misschien dat er toch iets dergelijk gebeurt maar niet precies als ik dacht. Als je het met een andere, veel dunnere snaar probeert zou je kunnen testen of dat inderdaad verschil maakt.
(Hetzelfde zou natuurlijk bij het grote wiel gebeuren maar dat effect zou tien maal zo klein zijn).
Dat scheelt inderdaad al niet zo veel.
Ik denk het wel. Rubber is een raar materiaal, wat het precies zal doen weet ik niet, maar een snaar met cirkelvormige diameter (weinig samen te drukken materiaal op het wiel, veel in het midden, weinig uit te rekken materiaal buitenom) zou ik voor minstens de helft meetellen op de draaidiameter.
Moet je die niet optellen bij de straal i.p.v. bij de diameter? Dat is wat ik eerder deed. dan wordt de afwijking groter dan gemeten.Jan van de Velde schreef: ↑vr 21 jun 2019, 16:00 ... maar een snaar met cirkelvormige diameter (weinig samen te drukken materiaal op het wiel, veel in het midden, weinig uit te rekken materiaal buitenom) zou ik voor minstens de helft meetellen op de draaidiameter.
je verhouding wordt dan 101 : 11 , dat geeft al een verhouding 9,18 : 1