Wel om ze op te lossen
Als het op meerdere dagen op ongeveer hetzelfde tijdstip is dan geeft dat wel een aanwijzing: mogelijk is het domweg een lijnvlucht van een passagierstoestel dat over komt vliegen met de landingslichten ingeschakeld. Als ze die lichten inschakelen op 10.000 voet in aanloopt naar de noord-zuid 'trechter' waarin vliegtuigen vaak landen op schiphol is het best mogelijk dat ze rond leeuwarden die lichten al aan hebben maar zo hoog vliegen dat je niets hoort, en zo ver weg zijn dat het zich ook niet lijkt te verplaatsen.
Ik woon zelf in utrecht, en heb nagenoeg 180 zicht vanuit mijn woonkamer richting het westen. Over het algemeen vliegt er niet zoveel met de lichten aan deze kant op, maar bij bepaalde windrichtingen gebruikt schiphol haar andere startbanen en komen die toestellen deze kant op. De lampen zijn absoluut zichtbaar vanaf begin van schemerig, en lijken soms compleet stil te hangen omdat ze recht op me af komen. Geluid hoor je niet, en gemener: je ziet ze ook niet echt over komen vliegen omdat de hoek waarin die lampen licht uitstralen niet breed genoeg is in verticale zin: als ze dichterbij komen worden ze langzaam minder fel voor het oog, zonder dat je een groot verschil in positie ziet tenzij je daar goed op let en langdurig kijkt.
Mocht je denken dat dit een verklaring zou kunnen zijn kun je eens op flightradar24 terugkijken wat er in jouw buurt vloog op het moment van waarneming. Lijnvliegtuigen vind je daar vrijwel zonder uitzondering op terug, dingen als militaire vliegtuigen, helicopters en kleine toestellen niet altijd - ze noemen het 'flightradar' maar het is geen radar, maar een systeem dat ADS-B transponder signalen opvangt en op een kaart zet.