Vliegtuigen in de burgerluchtvaart met remparachutes zijn natuurlijk wel zeldzaam. Er zijn wel vliegtuigjes met een noodparachute (Cirrus etc) maar dat systeem gebruik je niet om tot stilstand te komen op een landingsbaan (tenzij je er toevallig bovenop valt).
Thrust reversers zijn een mooi systeem, maar niet echt bedoeld om een vliegtuig achteruit te laten bewegen. Het scheelt in opwarming/slijtage van de wielremmen en dergelijke bij landing, maar het kan niet het enige mechanisme zijn om mee af te remmen (stel dat je motor uitvalt, rol je dan van de baan af?).
Je zult ook zelden zien dat een vliegtuig vanaf een gate achteruit gaat op thrust reversal - dat kost een bak brandstof, heeft risico's om troep de motoren in te zuigen die is achtergelaten bij het laden etc, en ik denk dat het grondpersoneel het ook niet zo prettig gaat vinden als iemand besluit zn 777 'in zn achteruit' te zetten en daarmee wellicht auto's omver blaast.
Neemt niet weg dat het wel gewoon kan, en wellicht gebeurt het ook wel met kleinere vliegtuigen (propellers kunnen ook in beta/achteruit) op bush-vliegvelden waarbij je een stukje achteruit wilt maar te lui bent om zelf te duwen
Of iemand dat met een straalvliegtuig gaat proberen is een andere kwestie - ik denk dat het vrij zeldzaam is bij normaal gebruik, maar als je net 5 meter voorbij de laatste taxiway tot stilstand bent gekomen, why not - mogelijk goedkoper dan de passagiers vanaf die locatie te evacueren?