Hmm. Ik heb alleen de eerste uitgeschreven en kom ook op jouw eerste vergelijking.
De vraag is natuurlijk, wat is de fysische betekenis van die \(-mL\dot{\theta}^2\sin{\theta}\).
Hij is wel klein, voor kleine hoek (als de hoek maximaal is, is \(\dot{\theta}\) juist weer nul) maar dat is natuurlijk niet relevant.
Ik denk dat je gelijk hebt..
voor L=1m, M=0,2kg, m=0,5 kg met initiële conditions: Θ(0)=0,99π, Θ'(0)=0, x(0)=0, x'(0)=0
blijkt uit de simulatie voor het tijdstip t=1,15 sec (de hoeksnelheid vertoont daar een piekwaarde ,dus ook de centripetale kracht)
piekwaarde hoeksnelheid 4602 keer bekeken
(M+m)x'' ongeveer 49N
mLΘ''cosΘ ongeveer 34,3N
en mL(Θ')2sinΘ ongeveer 10,33N
Voor een gewone slinger (hier limietgeval M→∞) heeft hij de grootste snelheid bij θ=0, en dan is ook die horizontale component van de middelpuntvliedende kracht nul.
Hier vind ik het lastig een voorstelling te maken. Je kiest ook een nogal extreme beginwaarde voor θ
Kun je in de grafiek ook de waarde van θ zelf uitzetten?
Wat is D(x)(t)?
En wat is de versnelling? Van M, of van m? In één richting, of absoluut?
Tenslotte, kun je \(mL\dot{\theta}^2\sin{\theta}\) ook uitzetten?
x,x' en x'' :Momentane horizontale positie,snelheid en versnelling van massa M
snelheid dx/dt= D(x)(t) (handige schrijfwijze ); versnelling D2(x)(t)
mL(Θ')2sinΘ plotten is niet mogelijk in de interactieve numeric DE solver in MAPLE.
OK,bedankt.
Ik ben wel benieuwd naar het verloop van mL(Θ')2sinΘ dus ik ga morgen maar even aan de slag met Python.
Twee gekoppeld DV's, principe niet anders dan bij jouw eerdere glijdende-schijf probleem. zal niet moeilijk zijn.