Jawel. Als er geen andere krachten op die steen werken (die zijn er natuurlijk wel; aanvankelijk een spierkracht, een luchtweerstand etc., maar even ideaal gezien) dan volgt de steen een geodeet in de ruimtetijd.
In de klassieke mechanica is een zwaartekrachtsveld de gradient van een scalaire functie, de zogenaamde Newton-potentiaal. Uiteindelijk kun je dus een zwaartekrachtsveld met 1 enkel scalair veld beschrijven (technisch: een scalair veld onder de Galilei-groep van inertiaalwaarnemers). Oftewel: 1 component.
voor een toelichting zie search.php?author_id=26240&sr=postsGast044 schreef: ↑do 25 jul 2019, 19:05 Ik heb je berekeningen bekeken, maar dit was moeilijk (voor me) te volgen zonder toelichting.
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet met een Newtoniaanse berekening op te lossen valt.
Lukt dit wel dan hoor ik het graag!!
Ik heb dat boek juist aangeschaft. Eigenlijk staat een niet wiskundig strenge behandeling mij tegen, maar in de boeken met een streng wiskundige aanpak die ik ook heb ben ik steeds vastgelopen.flappelap schreef: ↑zo 15 sep 2019, 20:27 Ik raad meestal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Einstei ... a_Nutshell
aan. Dik, maar erg leuk geschreven.