Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Dit probleem schijnt alleen numeriek te kunnen worden opgelost omdat het twee gekoppelde bewegingsvergelijkingen betreft.
vraag: Hoe kan ik in Maple of een ander programma het plaatje hieronder plotten voor:
gegeven
gegeven 4008 keer bekeken
projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht
projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht 4008 keer bekeken
bew
bew 4008 keer bekeken
Numeriek (Euler)
Numeriek (Euler) 4008 keer bekeken
Wel is met de interactieve numerieke ODE systemoplosser in MAPLE van dit stelsel vergelijkingen eenvoudig de grafiek van Θ(t), Θ'(t), v(t)en v'(t) te plotten.
projectielbeweging
(85.81 KiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.738
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Ik kom met deze code (python)
Proj_code
op dit plaatje
projectiel
Ik weet niet of dit jouw bedoeling is, want dit soort dingen heb ik je al eerder zelf zien oplossen.

N.B. Aan de dimensie van k ontbreekt nog een 'N' 8-)
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Bedankt.. dit plaatje bedoel ik inderdaad.
ja en nee, ik ben niet zo thuis in programmacode. Eerdere oplossingen werden gegenereerd door de interactieve numerieke ODE systemoplosser in MAPLE. Wat we nu wel even met jouw code kunnen checken is het tijdstip t en de snelheid v op het hoogste punt. (θ∼0°). Zoals je in het plaatje ziet geeft Maple voor dit punt t=2,703 sec met horizontale snelheid v=25,1436m/s
hmax
hmax 3834 keer bekeken
Verder krijg ik uit al die Maple plaatjes geen informatie over positie.
In het plaatje van de snelheid zie ik dat de terminale snelheid (θ∼-pi/4 rad, t>40sec) ongeveer 83,14m/s bedraagt.
terminale snelheid
terminale snelheid 3834 keer bekeken
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Chudinov geeft andere resultaten
Chudinov
(145.05 KiB) 99 keer gedownload
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Dit is m'n Maple input/output
motion equations
Gebruikersavatar
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: ma 20 nov 2006, 21:59

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Ik denk dat je bewegingsvergelijkingen niet juist zijn.

Ik ben niet bekend met Maple of Python maar zou zo'n vraagstuk met een tabel in een spreadsheet oplossen

Merk op dat Chudinov een ietsje andere waarde voor k gebruikt. Het scheelt niet veel, maar toch.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

k=0,000625 geeft praktisch dezelfde resultaten.
t=2,703s v=25,14m/s en vT=83,07m/s
Dan zal er een fout in de bewegingsvergelijkingen zitten....
ik neem aan dat je doelt op de bewegingsvergelijkingen in het 1e bericht.
Ik ga er nog eens goed naar kijken 8-)
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.738
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Ik zie geen fout in de bewegingsvergelijkingen.

Wat er misschien een beetje vreemd uitziet is
Fx= - k.vt.vx
maar
Fx= - k.vt2.sin(θ)
en
sin(θ) = vx / vt
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.738
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

ukster schreef: ma 23 sep 2019, 21:15 Wat we nu wel even met jouw code kunnen checken is het tijdstip t en de snelheid v op het hoogste punt. (θ∼0°). Zoals je in het plaatje ziet geeft Maple voor dit punt t=2,703 sec met horizontale snelheid v=25,1436m/s
Ik krijg t = 2,703 s en v = 25,1433 m/s dus dat komt prima overeen.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.738
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Als ik een massa van 0,101 kg kies in plaats van 0,44 kg kom ik dicht in de buurt van de waardes in de pdf van Chudinov.
In de pdf staat geen massa genoemd.
Vergeleken heb ik H, va, ta, L en v1.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

bewegingsformules x en y richting
Chudinov
(825.54 KiB) 533 keer gedownload
Oke, chudinov heeft dus verzuimd de massa erbij te vermelden.
ik ga het nu ook even in Maple checken voor m=101 gram
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Yepp... dat is het dus
weer scherp opgemerkt Xilvo :)
hmax
hmax 3738 keer bekeken
terminale snelheid
terminale snelheid 3738 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

De k waarde gebruikt door chudinov is een zogenaamde balisistische coefficient waar de massa direct zit in verwerkt
de ballistische coefficient is gelijk aan (frort opp * sg lucht * drag coef)/(2*massa)
Gebruikersavatar
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: ma 20 nov 2006, 21:59

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Niet gedeeld door 2*massa maar door 2*massa*g oftewel 2*gewicht.

Dus Fd = m.g.k.vt2

Vandaar dat de dimensie van k s2/m2 is. De N komt van die m.g

En ik zie nog wel meer slordigheden in hun formules.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht

Ja, ik ziet het nu ook pas!
k=ρCdS/(2mg)=1/vterminaal 2
Gelukkig blijven de bewegingsformules overeind met de door mij gebruikt definitie van k
De uitkomsten zijn immers identiek aan die van chudinov
Laatst gewijzigd door ukster op di 24 sep 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Klassieke mechanica”