Pinokkio schreef: ↑di 24 sep 2019, 13:26
Ik heb twijfels over jouw Python code.
In regels 21 en 22 staat bijvoorbeeld:
vx = v0*np.sin(th0)
vy = v0*np.cos(th0)
Ik weet weliswaar niet wat np betekent maar het lijkt me dat hier sin en cos verwisseld zijn.
Je hebt gelijk dat ik sin en cos verwisseld heb, ik las in eerste instantie de hoek θ als de hoek met de verticale as.
Maar omdat de beginhoek π/4 is maakt dat inderdaad niet uit.
'np' staat voor numpy, een python module waarin dit soort functies staan.
Pinokkio schreef: ↑di 24 sep 2019, 13:26
De bewegingsvergelijking, in het allereerste bericht, voor de y-richting heeft dat probleem al want v
t en v
y hebben altijd hetzelfde teken. Na de top, als beiden negatief zijn, levert dat toch een positieve F
d op, terwijl die nu negatief zou moeten zijn. En dat heeft vanzelfsprekend invloed op versnelling a.
Bij gebruik van Pythagoras (in de Python code) loop je vanwege het kwadrateren ook tegen dat probleem aan.
De tekens voor F
d etc. zijn helemaal correct; v
t, de absolute snelheid, is altijd positief, v
x en v
y hebben het juiste teken en bepalen daardoor ook de richting van de weerstandskracht.