Hallo,
Als hobbyist ben ik mij aan het verdiepen in het meten met een oscilloscoop. Ik heb wat filmpjes bekeken over hoe je vooral niet de aadklemmen van je meetprobes moet aansluiten, en waarom niet
Daarbij onstond bij mij de volgende gedachte waarvan ik niet met zekerheid durf te zeggen of die klopt:
Ik heb altijd begrepen dat de wisselspanning uit het net in de ene helft van de sinus positief is ten opzichte van de aarde en in de andere helft negatief ten opzichte van de aarde.
De werking van een aardlekschakelaar is als volgt:
Als er een defect ontstaat in een aparaat waardoor er stroom kan weglopen via de aardedraad, ontstaat er een spanningsverschil tussen de fase en de nul. De aardlekschakelaar detecteert dit verschil en slaat af wanneer dit verschil te groot wordt.
Nu komt mijn echte vraag:
Wanneer het defect ontstaat terwijl de spanning uit het net negatief is tov aarde (de negatieve helft van een sinus), lopen er dan in realiteit via de aardedraad elektronen vanuit de aarde naar het apparaat? Daarbij zou er dan toch ook een spanningverschil ontstaan, maar dan omgekeerd?
Kan iemand mij vertellen of deze gedachte klopt? En zo nee, waarom niet?
Groetjes,
Emisa