Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: megawatt-uur per uur?

Ik kan een heel stuk met je meegaan. Maar als mensen een aanduiding als 100 kilowatt of 3 megawatt niet snappen, hebben ze dan wel een beeld bij "genoeg voor 40.000 huishoudens"? ik denk het niet. Maar voor de wel geïnteresseerde die er wat dieper over nadenkt zijn kilowatts en megawatts veel concreter.
Xilvo
Moderator

Kilowattuur is ook prima te begrijpen voor iedere geïnteresseerde leek. Tenslotte is dat waar je voor betaalt.
En dat een apparaat dat 400 W gebruikt na 2,5 uur zo'n kWh verbruikt heeft is ook niet moeilijk te vatten.

Er is, lijkt mij, geen enkele reden om je in allerlei bochten te wringen (onderwerp van een ander draadje ;) ) om dit soort zaken nóg makkleijker te maken voor mensen die sowieso de moeite niet willen nemen dit soort zaken te begrijpen.
Benm

kWh is waar ze voor betalen inderdaad, al zou je dan ook gewoon kunnen stellen dat een centrale op jaarbasis zoveel miljoen euro produceert.

Andersom is het overigens ook niet zo moeilijk: 1 watt continu of gemiddeld verbruik kost ca 2 euro per jaar tegen consumententarief incl belasting.

Terug naar “Natuurkunde”