Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: versnelling

Rik Speybrouck schreef: wo 09 okt 2019, 18:07 mijn integraal was 105*x+(((wortel(x)-6)^5/2)16)*(wortel(x)*5+12))
alles delen door 35 en wortel nemen van alles
Voor het stuk na x=36?

Is die '5/2' misschien een tikfout (moet dat 5/3 zijn)?

Edit: En '105' 1,5?
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: versnelling

Xilvo schreef: wo 09 okt 2019, 18:10 Ik heb geen idee. 'Weet' MAPLE wel dat x(t) zelf weer v(t) geïntegreerd is?
zou ik juist zitten denk je
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: versnelling

bij een verwerking in excel van genoemde integraal krijg ik bij 35.99999 een foutmelding en bij 36 die 10.39 die reed vermeld werd
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: versnelling

Rik Speybrouck schreef: wo 09 okt 2019, 18:18 bij een verwerking in excel van genoemde integraal krijg ik bij 35.99999 een foutmelding en bij 36 die 10.39 die reed vermeld werd
Bij x<36 krijg je een negatief getal tot de macht 5/2 (of 5/3).
Ik denk dat Excel daar 'standaard' geen raad mee weet. Dan zal het getal complex moeten mogen zijn.
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: versnelling

klopt
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.207
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: versnelling

ukster schreef: wo 09 okt 2019, 17:35 Dat de DV niet gedefinieerd is voor 0<x<36m ?
Te kort door de bocht?
snelheid langs track.png
Veel te kort door de bocht.

a=dv/dt en niet dv/dx.
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.207
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: versnelling

Kon m'n vorige bericht niet meer bewerken.

Numeriek met matlab, handmatig een groffe Riemann som gemaakt. Kunnen de nodige foutjes inzitten, maar ik kom op:
voor x=50 m
geldt v=13.2 m/s
en t = 8.1 sec
Screen Shot 2019-10-09 at 22
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: versnelling

CoenCo schreef: wo 09 okt 2019, 22:26 Numeriek met matlab, handmatig een groffe Riemann som gemaakt. Kunnen de nodige foutjes inzitten, maar ik kom op:
voor x=50 m
geldt v=13.2 m/s
en t = 8.1 sec
Ongeveer waar ik ook op kwam.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: versnelling

ik vind het knap hoe jullie het recept
prog
prog 957 keer bekeken
in Matlab en Xilvo waarschijnlijk in Python (inclusief grafiek) hebben geprogrammeerd en uitgevoerd waardoor het gewenste resultaat bereikt is. Dank daarvoor.
Nu ik de listing zie, allemaal heel basaal eigenlijk. duidelijk is ook dat dit de nodige programmeerervaring vergt.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: versnelling

Het is me inmiddels gelukt in Maple de ODE piecewise in te voeren en het probleem door Maple numeriek te laten oplossen.
Maple piecewise ODE
(80.93 KiB) 133 keer gedownload
nogmaals dank voor jullie geleverde bijdrage ;)

Terug naar “Klassieke mechanica”