Gast044 schreef: ↑za 12 okt 2019, 12:35 Heb je een link misschien?
Gast044 schreef: ↑za 12 okt 2019, 12:35 Heb je een link misschien?
Dat klopt. In zijn artikel Die Grundlage der allgemeinen Relativitätstheorie besteedt Einstein eerst aandacht aan de wiskundige eigenschappen van tensoren, waarbij hij de nu naar hem genoemde sommatieconventie invoert. Einstein was ook degene die de term absolute differentiaalrekening door de sindsdien gebruikelijke term tensorrekening verving. Zoals Einstein zelf schreef: "Jeder, der die allgemeine Relativitätstheorie verstanden hat, wird von ihrer Schönheit begeistert sein. Sie ist der Triumph des kovarianten Differentialkalküls, der von Gauß, Riemann, Ricci und Levi-Civita geschaffen wurde." Strikt gesproken zijn het de laatste 2 genoemde personen die onder andere de basis van de huidige tensorrekening hebben gelegd. De eerste 2 hebben wel de (differentiaal)meetkundige basis voor de algemene relativiteitstheorie gelegd.Professor Puntje schreef: ↑zo 13 okt 2019, 09:46 De bijdrage van Einstein aan de wiskunde bestaat voor zover ik weet enkel uit de Einstein-sommatieconventie.
SRT. Niet ART.HansH schreef: ↑di 15 okt 2019, 08:45 nogmaals terug naar mijn bericht van do 10 okt 2019, 21:29, 3e filmpje.
Hier wordt hier wordt een van de belangrijkste concusies bewezen (t=14:35 conclusie, daarvoor het bewijs) dat s^2=(ct)^2-x^2 voor alle waarnemers. Voor zover ik het nu overzie is dat een van de belangrijkste basis conclusies van de ART, maar dit is de eerste ker dat ik het netjes zie uitgelegd en bewezen.
?Gast044 schreef: ↑di 15 okt 2019, 14:05 Je bedoeld de conclusie dat een ruimtetijd interval (dat is (delta)s^2=(delta)(ct)^2-(delta)x^2, .. (stelling van pythagoras)) invariant is?
Dat is idd één van de weinige dingen (metingen) die invariant zijn in de (speciale) relativiteitstheorie.
Verder is alleen de lichtsnelheid c, kwantum spin en elektrische lading invariant.
Misschien is dit filmpje een mooi vervolg?
Dit snap ik ook niet. Kun je bronnen vermelden bij dit soort uitspraken? Anders wordt het nogal verwarrend.Gast044 schreef: ↑di 15 okt 2019, 14:49 Dat filmpje omdat dat eigenlijk het belang van .. of zo handig is dat ruimtetijd intervallen invariant zijn in de SRT.
(Overigens:
In de SRT zijn de invariante metingen 4-vectoren. In de ART zijn de invariante metingen tensor-afhankelijk (tensor-valued.))
((((Damn ik kom weer es te laat.))))