Jartoos
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 okt 2019, 07:54

Krachten op het neuswiel van een caravan.

Bij het verplaatsen van een caravan d.m.v. een mover op een zachte ondergrond, kan het gebeuren dat het voorwieltje zich ingraaft. Sommige mensen beweren dat het niets uitmaakt of je de caravan dan voorwaarts beweegt (dus neuswiel eerst) of achterwaarts, klopt dit ? Ik dacht altijd dat achterwaarts beter gaat omdat dan het neuswiel getrokken wordt i.p.v. geduwd.
Of is dit afhankelijk van de dissel, die waterpas, oplopend of aflopend t.o.v. het neuswiel staat ?
Mvg, Jartoos
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

dat is vooral afhankelijk van hoe/waar je duwt of trekt. Als die "mover" (wat is dat voor een ding?) aan die dissel trekt, maar een beetje schuin omhoog, dan tilt hij de dissel al trekkende ook een beetje op en dan zal dat ingraven van dat neuswiel wel meevallen.
Trekt dat ding aan de achterkant aan een laaggeplaatste haak dan trekt hij de achterkant mogelijk een beetje naar boven, en duwt dus het neuswiel de grond in.
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

normaal drijft de mover de wielen aan (onafhankelijk van elkaar zodat je ook kan sturen)

maakt niet uit als het wiel zich niet ingraaft.

al dit wel gebeurd gaat hij er over het algemeen in tegengestelde richting makkelijker uit.
Bij een helling is achteruit beter omdat de kont korter is.
je kan dan de helling met het neuswiel beter compenseren maar dat heeft niets met ingraven te maken.
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

Ik denk dat hij deze bedoeld
https://www.obelink.nl/blog/advies/wat- ... mover.html
deze mover drijft de wielen aan (onafhankelijk als je er aan beide zijde een hebt kan je sturen)
je hebt ook versies die je op je dissel zet maar dan draai je het neuswiel volgens mij in

richting maakt niet uit als het wiel zich niet ingraaft.
als dit wel gebeurd gaat hij er over het algemeen in tegengestelde richting makkelijker uit.

Bij een helling is achteruit beter omdat de kont korter is. (ga wel hoger staan dan je carvan sta je veilig als er iets mis gaat)
je kan dan de helling met het neuswiel beter compenseren maar dat heeft niets met ingraven te maken.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

als dt hem is, en als dat ding aan de achterzijde van een caravanwiel is gemonteerd, dan moet dat ding om vooruit te rijden de band omhoog duwen, en dus zichzelf en de achterzijde van de caravan omlaag, en dus het neuswiel lichtjes optillen. Bij achteruitrijden andersom. Risico op ingraven neuswiel is dan groter bij achteruitrijden.
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

jan de mover zit aan de caravan dus dat maakt volgens mij niet uit als de mover duwt tegen het wiel trekt hij aan zijn bevestiging
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Krachten op het neuswiel van een caravan.

Net zo goed als die mover dat wiel kan laten draaien t.o.v. het chassis, kan hij het chassis laten draaien t.o.v. het wiel. juist omdat hij aan dat chassis vast zit. Denk in uiterste instantie dat wiel maar eens geblokkeerd.

Terug naar “Klassieke mechanica”