Hele kleine stapjes dus.
Ik zie ernaar uit over topics van t boek van Zee!
ja die heb ik bekeken. Het eerste stukje begreep ik vanwege de eerdere filmpjes waar (in tegenstelling tot dit filmpje) wel uitgelegd werd waar de formule voor s^2 vandaan komt. Dus daar was ik al afgehaakt als ik niet beter wist omdat daar al stappen missen.Gast044 schreef: ↑vr 18 okt 2019, 23:49
Heb je die video van pbs spacetime niet bekeken overigens?
Ik vond dat persoonlijk een prima uitleg. Alleen geen wiskunde. Hmm, ok.
HansH schreef: ↑za 19 okt 2019, 08:05ja die heb ik bekeken. Het eerste stukje begreep ik vanwege de eerdere filmpjes waar (in tegenstelling tot dit filmpje) wel uitgelegd werd waar de formule voor s^2 vandaan komt inclusief bewijs. Dus daar was ik al afgehaakt als ik niet beter wist omdat daar al stappen missen.Gast044 schreef: ↑vr 18 okt 2019, 23:49
Heb je die video van pbs spacetime niet bekeken overigens?
Ik vond dat persoonlijk een prima uitleg. Alleen geen wiskunde. Hmm, ok.
Ik haakte echt af na t=5:03. er werd voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waar die gele lijnen vandaan kwamen en waarom die zo lopen. ook was voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waarom een bewegende andere waarnemer een bepaalde lijn volgt. Toen ik terug probeeerde te redeneren naar wat die x,t diagrammen nu feitelijk voorstellen bij bewegende waarnemers realiseerde ik me dat ik dat nog steeds niet goed voor ogen heb. nog te grote stapjes in de uitleg dus. Dat is vaak met dit soort filmpjes. alleen de conclusies worden vermeld, maar daardoor krijg je nooit de kans om het begrip te vormen hoe het echt zit.
HansH schreef: ↑za 19 okt 2019, 08:08HansH schreef: ↑za 19 okt 2019, 08:05ja die heb ik bekeken. Het eerste stukje begreep ik vanwege de eerdere filmpjes waar (in tegenstelling tot dit filmpje) wel uitgelegd werd waar de formule voor s^2 vandaan komt inclusief bewijs. Dus daar was ik al afgehaakt als ik niet beter wist omdat daar al stappen missen.Gast044 schreef: ↑vr 18 okt 2019, 23:49
Heb je die video van pbs spacetime niet bekeken overigens?
Ik vond dat persoonlijk een prima uitleg. Alleen geen wiskunde. Hmm, ok.
Ik haakte echt af na t=5:03. er werd voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waar die gele lijnen vandaan kwamen en waarom die zo lopen. ook was voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waarom een bewegende andere waarnemer een bepaalde lijn volgt. Toen ik terug probeeerde te redeneren naar wat die x,t diagrammen nu feitelijk voorstellen in het byzonder bij bewegende waarnemers tov elkaar realiseerde ik me dat ik dat nog steeds niet goed voor ogen heb. nog te grote stapjes in de uitleg dus. Dat is vaak met dit soort filmpjes. alleen de conclusies worden vermeld, maar daardoor krijg je nooit de kans om het begrip te vormen hoe het echt zit.
En dat is dus precies de reden waarom je natuurkunde zal moeten gaan studeren aan de universiteit, als je de ART echt wil begrijpen.HansH schreef: ↑za 19 okt 2019, 08:05ja die heb ik bekeken. Het eerste stukje begreep ik vanwege de eerdere filmpjes waar (in tegenstelling tot dit filmpje) wel uitgelegd werd waar de formule voor s^2 vandaan komt. Dus daar was ik al afgehaakt als ik niet beter wist omdat daar al stappen missen.Gast044 schreef: ↑vr 18 okt 2019, 23:49
Heb je die video van pbs spacetime niet bekeken overigens?
Ik vond dat persoonlijk een prima uitleg. Alleen geen wiskunde. Hmm, ok.
Ik haakte echt af na t=5:03. er werd voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waar die gele lijnen vandaan kwamen. nog te grote stapjes in de uitleg ds. Dat is vaak met dit soort filmpjes. alleen de conclusies worden vermeld, maar daardoor krijg je nooit de kans om het begrip te vormen hoe het echt zit.
Maar het was ook een vraag om dat als vervolg te gaan bespreken.Het eerste stukje begreep ik vanwege de eerdere filmpjes waar (in tegenstelling tot dit filmpje) wel uitgelegd werd waar de formule voor s^2 vandaan komt. Dus daar was ik al afgehaakt als ik niet beter wist omdat daar al stappen missen.
Ik haakte echt af na t=5:03. er werd voor mij niet duidelijk genoeg uitgelegd waar die gele lijnen vandaan kwamen. nog te grote stapjes in de uitleg ds. Dat is vaak met dit soort filmpjes. alleen de conclusies worden vermeld, maar daardoor krijg je nooit de kans om het begrip te vormen hoe het echt zit.
Snel zal het nooit gaan, maar idd wel sneller. Alleen doet niemand dat uit interesse/fascinatie. En daarvoor is er het wetenschapsforumAls je de ART op een snellere manier wilt leren dan ontkom je er niet aan dat je af en toe wat stappen over zal moeten slaan.
Het doel is niet sneller leren, maar juist begrip krijgen door stap voor stap de zaak te doorgronden.Math-E-Mad-X schreef: ↑za 19 okt 2019, 12:59 Als je de ART op een snellere manier wilt leren dan ontkom je er niet aan dat je af en toe wat stappen over zal moeten slaan.