HansH schreef: ↑do 24 okt 2019, 13:46
flappelap schreef: ↑do 24 okt 2019, 13:18
Nee. x2 en t2 zijn de coordinaten die waarnemer 2 toedicht aan een gebeurtenis waarvoor waarnemer 1 coördinaten x1 en t1 gebruikt. De positie van waarnemer 2 is de oorsprong van zijn assenstelsel en vind je dus door x2=t2=0 te nemen en op te lossen naar x1 en t1. Dan krijg je de eerdergenoemde lijn x1=v*t1.
Ik snap sowieso jouw plot niet, want als je b.v. t2 zou plotten als functie van x1 en t1, dan lijkt me dat je een 3d-plot zou moeten krijgen.
Nu wordt het pas echt verwarrend. kun je eens kijken maar het filmpje zie t=16:08-16:17 x'' is de x coordinaat van de bewegende waarnemer.
Daar wordt gezegd: the position of a point x' in a moving frame is related to its coordinate in a fixed frame by x-vt ...
Nogmaals: het gaat hier om de coordinaten die beide waarnemers gebruiken voor een gebeurtenis. Als voor waarnemer 1 de gebeurtenus coördinaten t1 en x1 heeft, kun je middels de Lorentz transformatie de coordinaten uitrekenen die waarnemer voor diezelfde gebeurtenis gebruikt (niet de positie van waarnemer 2 oid; dat isper definitie de gebeurtenis x2=t2=0; de positie van 1 is x1=t1=0). Ik stel toch voor dat je een tekst pakt en bestudeert wat Lorentz- en coördinaten transformaties precies voorstellen, want dat schort er nog bij jou aan, denk ik.
Als jij x1=0 neemt, beschrijf je dan niet de wereldlijn van waarnemer 1 vanuit het stelsel van 2? Dan snap ik wel waarom je je grafiek krijgt en je effectief v door -v verandert, natuurlijk. Je zegt dan effectief dat waarnemer 2 stilstaat i.p.v. 1.