Oja, tuurlijk. @HansH de gemeten waarden in ct richting en x richting van de waarnemer in de oorsprong voor andere snelheden hangt natuurlijk af van die snelheden.
De enige andere parameter in de formule is c, en da's een constante. Ik neem aan dat je met mathcad aangeeft dat gamma een functie van v is door haakjes te gebruiken, maar ik ken het programma verder niet.
in mathcad kun je functies definieren, bv y(x)=3x+b
Nee. Zoals ik eerder zei: het equivalentieprincipe vertelt je alleen dat, gegeven een zwaartekrachtsveld (!!!), je dit veld lokaal kunt wegtransformeren door naar een versnelde waarnemer te gaan. Maar wat dat zwaartekrachtsveld is, vertelt het principe je niet; daarvoor moet je de expliciete oplossing uit de Einsteinvergelijkingen voor kennen.HansH schreef: ↑zo 27 okt 2019, 10:13 Voor mijzelf moet ik denk ik eerst nog een keer heel secuur door de SRT lopen om de precieze impact van referentieframes die tov elkaar bewegen te doorgronden, maar de uitdaging zit er natuurlijk in om gelijk wat verder te denken en versnelling en het equivalentieprincipe erbij te nemen om zo het effect van versnellende frames te kunnen begrijpen. als ik kijk naar het basisprincipe zoals uitgelegd in: https://www.quantumuniverse.nl/relativi ... ruimtetijd dan moet voordat je gaat naar de ingewikkelde wiskunde met tensoren etc nog een stukje zitten waar het nog simpel te begrijpen is op het moment dat je gaat van frames met constante snelheid naar versnelde frames en dat terugvertaalt naar stilstaande frames met zwaartekracht. (want dat zou ik toch verwachten als link tussen die 2)
Waar ik dan op zou hopen is dat de dan ontstane relaties numeriek te simuleren zijn met mathcad om zo op een toch nog acceptabele wijze om de ingewikkelde wiskunde heen te komen. Het effect van zwaartekracht zou je toch moeten kunnen berekenen in elk punt tov een zware massa, dus ook rond een zwart gat. Feitelijk zou je alles toch moeten kunnen afleiden uit het simpele gegeven dat c=constant en het equivalentieprincipe en de locale omgeving, dus hoe de zwaartekracht verandert in alle richtingen? Maar ook dat is simpel uit te rekenen.
Vraag is dus of dat kan of niet want dat is eigenlijk de weg waar ik naartoe wil in dit topic?
De poisson vergelijking is toch niets meer dan het bepalen van de partiele afgeleiden in x,y en z richting op basis van de zwaartekrachtsformule F=GxM1M2/r^2? Zoiets moet dan met relativiteit toch ook kunnen. Of is dat die hele tensoraanpak wat je dan krijgt? van 3 pariele afgeleiden naar 16 oid?flappelap schreef: ↑zo 27 okt 2019, 13:48 Nee. Zoals ik eerder zei: het equivalentieprincipe vertelt je alleen dat, gegeven een zwaartekrachtsveld (!!!), je dit veld lokaal kunt wegtransformeren door naar een versnelde waarnemer te gaan. Maar wat dat zwaartekrachtsveld is, vertelt het principe je niet; daarvoor moet je de expliciete oplossing uit de Einsteinvergelijkingen voor kennen.
Dit is trouwens in Newtons zwaartekrachtstheorie ook al zo (maar dan met de Poisson vergelijking ipv dw Einsteinvergelijkingen).
Jij verlangt meer van het equivalentieprincipe dan dat het is. Vergelijk het met continuïteit: dat garandeert je dat een functie lokaal te benaderen is met een rechte lijn. Maar wat die functie dan precies is, wordt natuurlijk niet door de continuïteitseis gegeven; je kunt heel veel continue functies verzinnen.