Wat bedoel je met "snelheid tov rust"?
volgens mij niet want je kunt volgens het equivaletieprincipe geen onderscheid maken tussen die 2. zo kwam ik er namlijk op
Het eerste heeft ook niets te maken met wat ik bedoel
elke situatie geldt lokaal, maar die plak ik gewoon aan elkaar, zie vorig bericht wo 30 okt 2019, 22:27. dan geldt steeds weer het equivalntieprincipe, alleen met een andere versnellingdie hanze schreef: ↑wo 30 okt 2019, 22:17 HansH merk op dat het equivalentie prinicipe van de ART enkel LOKAAL geld. Je kunt niet zoals in de SRT een assenstelsel met een minkowski metriek kiezen voor alle waarnemers. Je probeert hier tijdsdilatatie ten gevolge van een zwaartekrachtsveld te verklaren door middel van de formules die je kent uit de SRT. Dat gaat dus niet lukken.
Wat wel eens als "rustframe" genomen wordt zijn die van 'Fiducial Observers', welke meebewegen met de 'Hubble flow' er ver weg van zwaartekrachtsbronnen (dus bijna vlakke ruimtetijd). Zo is de maximale eigentijd van het heelal ook gemeten op 13,8 miljard jaar.))))
die waarnemer is alleen maar een tussenresultaat waarmee ik denk 2 tussenresultaten te kunnen berekenen die ik later van elkaar aftrek om het verschil te bepalen. het gaat om het verschil tussen de 2 even snel bewegende en versnellende waarnemers op constante afstand van elkaar.
Zekers is er een link tussen de SRT en ART. De ART is ontstaan door "de gelukkigste gedachte van Einsteins leven" = De vergelijking voor gravitationele tijddilatie is ook: Maar bij acceleratie kun je niet zomaar r en G weglaten. Hierover had professor puntje je een mooie link gegeven las ik.via een ander topic zie ik nu een mogelijke link tussen SRT en zwaartekracht
Dat kan, maar dat is net zo iets als de afstand tot het huis aan de overkant bepalen door jouw afstand en dat van dat huis tot het ISS te bepalen en die van elkaar af te trekken.HansH schreef: ↑wo 30 okt 2019, 22:47 die waarnemer is alleen maar een tussenresultaat waarmee ik denk 2 tussenresultaten te kunnen berekenen die ik later van elkaar aftrek om het verschil te bepalen. het gaat om het verschil tussen de 2 even snel bewegende en versnellende waarnemers op constante afstand van elkaar.