Dag allen,
Ik experimenteer met een thermo-actuator die lineaire beweging veroorzaakt vanaf een temperatuur rond 35 °C.
Het betreft hier een cilinder gevuld met di-ethylether (kookpunt 34,6°C), waarin een kleinere cilinder beweegt naargelang het volume van di-ethylether verandert met de temperatuur.
Om de beweging van de kleinere cilinder de vergemakkelijken, en om te verhinderen dat ether via het contactvlak tussen beide cilinders ontsnapt, zou ik een afsluitend smeermiddel/'lubricant' willen gebruiken.
Probleem: di-ethylether, als een eersteklasse solvent, lost zowel op in lipofiele als hydrofiele producten. Een doorsnee olie-gebaseerd of watergebaseerd smeermiddel lijkt dus niet geschikt. Ook in siliconenolie zou di-ethylether oplossen.
Iemand een idee over een smeermiddel waar di-ethylether helemaal niet of heel weinig in oplost?
Zo niet, moet ik waarschijnlijk gebruik maken van een watergebaseerd smeermiddel (gezien ether veel minder wateroplosbaar is dan vetoplosbaar). Een idee hierbij was om een dergelijk smeermiddel dan te 'oververzadigen' met opgeloste stoffen (zouten?), in de hoop dat een dergelijke supergesatureerde oplossing minder de neiging heeft di-ethylether op te lossen. Klopt deze redenering? Zou dit werken?
Dank voor alle ideeën!