Het elektronische gedeelte van de powerconverter (resonante kring) moet ervoor zorgen dat het vermogen overgebracht wordt in de bodem van de pan. Een pan met ijzeren bodem zorgt voor een grotere inductiestroom in de bodem van de pan bij gegeven amplitude van de spanning over de resonante kring. Dat werkt alsvolgt:
Die resonante kring bestaat uit een spoel en een condensator. Het deel wat vermogen kan opnemen is een weerstand die afhankelijk van het elektrische vervangingsschema wat je gebruikt in serie staat met de spoel of condensator of parallel met de spoel en condensator. Maar in alle gevallen betekent het dat een pan met een magnetische bodem een lagere weerstand geeft in de resonante tank vergeleken met een bodem van niet geleidend metaal. en dat komt weer door de factor u in de formule B=u x H en de daardoor ontstane magnetische koppeling van de spoel met de bodem van de pan (= 2e spoel).
B is de spanning (flux= B x oppervlak =integraal van de spanning over de spoel) en H is gerelateerd aan de stroom door de spoel. een hogere u geeft bij gelijkblijvende spanning dus minder stroom (= blindstroom in de spoel), maar door de beter koppeling wel een veel hogere reele stroom. en de reele stroom (in fase met de spanning) is hetgene dat de warmte ontwikkelt in de bodem van de pan, maar ook in de componenten. Een hogere u geeft ook een betere inductieve koppeling tussen spoel en bodem. Daarnaast bepaalt de u ook nog de waarde van de spoel, dus de resonantiefrequentie, maar dat is minder van belang.
uiteindelijk betekent het dat een hogere weerstand (= aluminium bodem) meer spanning vraagt over de spoel en condensator dan bij een ijzeren bodem met dus een lage weerstand waarbij dus maar een kleine spanning nodig is om het vermogen te maken in de weerstand. Verder is de spanning over de spoel 180 graden uit fase met de spanning over de condensator. (daarom resoneert het). Maar dat betekent wel dat meer spanning ook meer blindstroom door de spoel en condensator geeft en die blindstroom moet weer geleverd worden door de powerswitches van de drivertrap (halve brug schakeling) Dat geeft dus meer warmteontwikkeling in die switches.
Het is simpel de maximale toegestane spanning over de condensator en spoel en de daarbij horende maximale stroom in de switches die de limiet bepaalt.
met een aluminium pan krijg je dus hete switches, hete spoelen, veel spanningsstress over spoel en condensator maar nog steeds maar weinig warmte in de bodem van je pan. Er zit daarom een detectieschakelng in het systeem die detecteert of je in zo,n situatie zit en dan zet die de pan weer uit. Dat hoor je als herhaald brommen. Het is dus een beveiliging die dan inkomt.