Ik heb zo'n idee waar je dat vandaan hebt.
Moderator: physicalattraction
heel goed gezien denk ik, best een volledig uitgetekende curve gebruiken, duidelijk de straal van je cirkel verstrekken en dan zeggen welke hoek je wil halen ingeval van helemaal beneden gebruik je pitempelier schreef: ↑zo 17 nov 2019, 16:05 Er lijkt een spraak verwarring te zijn.
Het is niet perse duidelijk dat de grondlijn van de cycloïde door (0,0) en (10,-2) moet gaan.
Ook is het niet duidelijk dat de cycloïde precies een periode tussen deze twee punten moet bedragen.
Was dat laatste niet zo dan zijn er oneindig veel cycloïden die door die twee punten gaan.
Ik weet niet wat je met de 'grondlijn' bedoelt maar het was m.i. vanaf het begin duidelijk dat de cycloïde door de twee genoemde punten moest gaan.tempelier schreef: ↑zo 17 nov 2019, 16:05 Er lijkt een spraak verwarring te zijn.
Het is niet perse duidelijk dat de grondlijn van de cycloïde door (0,0) en (10,-2) moet gaan.
Ook is het niet duidelijk dat de cycloïde precies een periode tussen deze twee punten moet bedragen.
Was dat laatste niet zo dan zijn er oneindig veel cycloïden die door die twee punten gaan.
De ontrollende cirkel hier 'rolt' over een lijn erboven, rolt over het plafond.
klopt een volledig uitgetekende curve met volledige grondlijn of door mij as genoemd
Via een rechte kom ik dan (ik neem aan dat je bedoelt van [0,0] naar [10,-1]) op 4,54 s, via de cycloïde op 2,10 s.
De straal is in dit geval 1,656.Rik Speybrouck schreef: ↑zo 17 nov 2019, 17:02 verstek toch een gewoon je volledige basislijn zo kennen we de straal van de cirkel tenminste is toch zo eenvoudig